Prosjekter og arbeid

Vi bygger, utvikler og forvalter infrastruktur for trikk og T-bane i Oslo og Akershus. Se prosjektene våre og det vi jobber med akkurat nå.

  • Trikk av typen SL79 i trafikk ved Riddervolds plass.

    Briskeby tilpasning

    Sporveien skal oppgradere traseen på strekningen fra Henrik Ibsens gate til Riddervolds plass.

  • Sporveien planlegger oppgradering av Brynseng T-banestasjon for å styrke knutepunktet Brynseng og legge til rette for bedre kollektivtransport og byutvikling.

  • Utsikt fra gangbro over nye Diakonhjemmet stasjon

    Sporveien bygger ny T-banestasjon på Holmenkollbanen, som får navnet Diakonhjemmet. Stasjonen vil ligge tett på en ny videregående skole, VID Vitenskapelige Høgskole og Diakonhjemmet sykehus, og stasjonen åpner etter planen innen utgangen av 2027.

  • Illustrasjon som viser det nye bussanlegget sett fra utsiden.

    Drøbak bussanlegg

    Sporveien Bussanlegg AS etablerer et nytt helelektrisk bussanlegg i Frogn kommune.

  • Ekebergbanen nedre

    Sporveien har skiftet skinner og utført nødvendig vedlikehold på nedre del av Ekebergbanen. Trikken var tilbake på nye spor i fjor vår og nå gjennomføres siste restarbeider på strekningen.

  • T-banens verksted på Etterstad skal oppgraderes for økt kapasitet og produksjon, fra et lukket industriområdet til en del av byen og nabolaget.

  • Bildet viser fire mennesker som holder frem et puslespill i papp, der hver brikke har navnet til en av de fire prosjektene som utgjør T-baneløftet.

    Nå skjer det. En rekke store T-baneprosjekter må gjennomføres før Fornebubanen står ferdig. Oppgradering av Majorstuen stasjon, nytt signalsystem CBTC og nye vogner til T-banen (M4) er avgjørende for å skape økt kapasitet i hele T-banenettet.

  • T-bane ved perrong på Grorud stasjon.

    Arbeidet vil forlenge levetiden på dagens infrastruktur, sikre en mer stabil drift, og legge til rette for økt kapasitet på T-banenettet.

  • T-bane kjører i vårlig landskap med utsikt over Oslofjorden

    Holmenkollbanen er preget av slitt infrastruktur. Oppgraderingene vil sikre en mer stabil drift, bedre reisekomfort og legge til rette for fremtidig trafikkvekst.

  • Åpning av den nye basen 11.05

    Vi ønsker å omregulere Holtet trikkebase fra bolig til samferdselsanlegg.

  • Sporveien oppgraderer likerettere til T-bane og trikk for å sikre god strømforsyning, imøtekomme tekniske krav og sørge for en trygg og sikker drift.

  • Abbediengen trikkeholdeplass

    Sporveien planlegger fornyelse av kontaktledningsanlegget mellom Thune og Lilleakerveien.

  • Majorstuen stasjon oppgraderes, men T-banen kan igjen kjøre forbi etter fem uker med helstengt stasjon. Det blir ingen av- og påstigning før åpning 20. september. Arbeidet går etter planen, og snart heises ny gangbru inn.

  • Sporveien har bestilt 20 nye T-banevogner med levering i perioden 2027-2030. T-banen er dermed sikret tilstrekkelig antall vogner til åpningen av Fornebubanen i 2029.

  • SL18 forbi National museet

    De nye trikkene er universelt utformet og vil gi Oslo et moderne og robust trikketilbud.

  • Ryen testtog overlevering

    Vi innfører nytt signalsystem for T-banen, som vil gi bedre flyt og høyere kapasitet. I 2025 påvirker dette T-banedriften, og Sporveien må i perioder kveldsstenge deler av T-banenettet for å installere utstyr effektivt.

  • Pilestredet

    Sporveien forbereder en omfattende oppgradering av trikkens infrastruktur mellom Parkveien og Sporveisgata. Før arbeidet går i gang, er det nødvendig å bygge et midlertidig trikkespor i Josefines gate.

  • Bilde av en trikk med teksten Fjernstyrt trikk på

    Vi tester ny teknologi som skal gjøre reisen tryggere, mer pålitelig og kostnadseffektiv.

  • Ryen lakkhall

    Sporveien ønsker å etablere en ny lakkhall på Ryen verksted for hellakkering og andre overflatebehandlinger på T-banens MX3000-vognsett. En ny lakkhall vil bidra til økt driftssikkerhet og kundetilfredshet, og forlenge levetiden på MX3000-flåten.

  • Strekningen fra Stortinget til Nationaltheatret er en av Sporveiens mest trafikkerte, og er en viktig del av «navet» i T-banenettet. God infrastruktur på denne strekningen er essensielt for å opprettholde god regularitet.

  • Oppgraderingene skal gi en tydelig visuell fornyelse som løfter publikumsarealene til god standard. Sentrumsstasjonene skal i tillegg gjøres mer tilgjengelige, med blant annet nye ledelinjer, talevarslingsanlegg og bedre belysning. 

  • Skilt med buss-ikon. Nærbilde. Foto.

    Ski bussanlegg

    Sporveien Bussanlegg AS etablerer helelektrisk bussanlegg i Nordre Follo.

  • Skullerud verksted

    Sporveien er i gang med å bygge nytt verksted på Skullerud for å møte behovet for utvidet verkstedkapasitet. Arbeidet er i rute.

  • Fra februar 2025 vil en spesialutstyrt trikk kjøre i Oslo. Trikken har sensorer og kameraer som filmer og samler inn data om trafikkbildet.

  • Trondheimsveien

    Sporveien oppgraderer Trondheimsveien og foretar en omfattende fornyelse av trikketraseen mellom Nybrua og Sinsenkrysset holdeplass.

  • Det planlegges for ny adkomst til Tøyen T-banestasjon, med beliggenhet i Finnmarkgata.

  • Trikkenettet i Oslo har omtrent 250 sporveksler som er nødvendige for at trikken skal kunne skifte retning. Sporvekslene krever jevnlig vedlikehold, og noen ganger må de byttes ut.

  • Det ligger mye arbeid bak en trikk som er i rute. Her er en oversikt over det mest synlige vedlikeholdsarbeidet som Sporveien gjør på trikkens infrastruktur i 2025.