Vedlikehold av trikkespor

Det ligger mye arbeid bak en trikk som er i rute. Her er en oversikt over det mest synlige vedlikeholdsarbeidet som Sporveien gjør på trikkens infrastruktur i 2025.

I Sporveien er vi opptatt av å ta vare på det vi har, og da er vedlikehold viktig.

Fakta om prosjektet

  • Status

    Bygging

  • Gjelder

    Alle

  • Byggeperiode

    2025

På denne siden

Like sikkert som at våren kommer, starter vi i Sporveien med vedlikeholdsarbeidet vårt. Vi sperrer gater, stopper fra tid til annen trikken, omdirigerer bussen, endrer kjøremønster for en kort periode, lager noe lyd, og forsvinner ganske så brått som da vi kom.

Det vi gjør er livsforlengende vedlikeholdsarbeid, arbeid som er strengt nødvendig etter en lang og kald vinter. Vedlikeholdet sikrer at kollektivtrafikken kommer frem, og at våre reisende får et godt reisetilbud hver dag, hele året.

Bærekraftig vedlikehold og fornyelse av materiell og infrastruktur er prioritert i Sporveiens strategi. Vi tar vare på det vi har.

Sporveien har et stort apparat som til enhver tid passer på og sørger for at alle deler av kollektivtrafikken henger sammen i henhold til teknisk regelverk.

Det mest hensiktsmessige er at vedlikehold av trikkespor og infrastruktur gjøres når våren kommer, for da er snøen borte og det milde været gjør det mulig å gjennomføre tiltakene som må til. Vedlikeholdsarbeidet fortsetter frem til vær og vind med kulde og snø gjør det krevende å fortsette.

I fjor gjorde det forholdsvis milde været gjennom høsten og første del av vinteren sitt til at det var mulig å utføre vedlikeholdsarbeid helt frem rundt nyttår.

Skifte av sporveksler

I Oslo har trikken omtrent 250 sporveksler. Disse må vedlikeholdes og noen må skiftes ut. Det medfører ofte stengte veier en stund, og berørte naboer får alltid beskjed i forkant.  

Dekketiltak langs trikkesporene

I trikketraseene bygger vi et betongfundament som trikkesporene ligger på. Et godt fundament er avgjørende for at trikkeskinnene skal ligge stabilt.

Asfalt og fuger bidrar til at vann ikke trenger ned i betongen. Vann som fryser til is, gjør at asfalt og fuger sprekker opp. I tillegg blir asfalten nedslitt av all trafikken fra busser og biler. Vi må derfor jevnlig frese asfalt, reasfaltere og fornye fugene langs sporene. Trikkeskinner trenger vedlikehold og tilstanden avgjør om de må skiftes ut. Hvert år blir utvalgte strekninger slipt med en skinnesliper.

Skinnesliping

Hvert år gjennomfører Sporveien sliping av trikkeskinner på utvalgte steder, for å vedlikeholde sporene og i størst mulig grad redusere støy fra trikken. Arbeidet starter opp like etter 17. mai og strekker seg over noen månder. 

Vi sliper trikkeskinner over hele byen og arbeidet må gjøres om natten når trikken ikke kjører. Naboer blir varslet på forhånd.

Her jobber vi nå:

Grensen i retning Tinghuset: Det er planlagt å asfaltere langs sporene fra Grensen ved Akersgata til Tinghuset før fellesferien. Oppstart forberedende arbeider skjer mandag 30. juni.
John Colletts plass: Det legges ny stein og utføres vedlikehold av trikkeinfrastrukturen i rundkjøringen. Arbeidet startet mandag 16. juni og pågår de nærmeste fire-fem ukene. Det jobbes på dagtid og trikken kjører som normalt mens det arbeides. Det kan komme endringer i kjøremønsteret, så vi henstiller bilister til å følge skilting i området.
Solli plass i retning Prinsens gate: I midten av juni og et par uker fremover skal trikkesporene slipes mellom Solli og Dronning Eufemias gate. Arbeidet foregår om natten når trikken ikke kjører, ved hjelp av en slipemaskin som kjører sakte langs skinnegangen. Maskinen er i bevegelse og oppholder seg i et kort tidsrom utenfor hver adresse.
Solli plass i retning Skøyen og Hoffsveien: Trikkeskinnene skal slipes om natten, når trikken er ute av drift.
Bogstadveien: Arbeidet med fresing og asfaltering er ferdig. Det gjenstår noe fugefresing, og å fuge inntil sporene. Arbeidet beveger seg fra Josefines gate og videre til Valkyrie plass. 
Frognerveien: Arbeid med asfaltering og fuging skjer fra midten av juni, mellom Solli og Elisenberg.
Her er det planlagt å utføre tiltak etter fellesferien:
  • Biskop Gunnerus gate
  • Nybrua
  • Trondheimsveien
  • Vogts gate
  • Grefsenveien nedenfor Storo
Sporveien er avhengig av å arbeide om natten når trikken ikke kjører, for å vedlikeholde trikkesporene. Vi unngår å jobbe i innsovningstiden mellom klokken 23 og 01 om natten, og avslutter før første trikk starter å kjøre om morgenen. 

Vi må for alle arbeider ta forbehold om vær og vind som kan påvirke fremdriften. Nærmeste naboer blir varslet om oppstart og fremdrift. 

I 2024 ble det frest, asfaltert og fuget langs trikkeskinnene ved Kirkeristen.

Dette er gjort:

Pilestredet: Det er frest, asfaltert og fuget langs trikkesporet Pilestredet, mellom Holbergs gate og Parkveien.

Hegdehaugsveien: Vi er ferdig med asfalteringsarbeid og annet vedlikehold av trikkeskinnene i Hegdehaugsveien.

Parkveien: Fresing, asfaltering og fuging er gjennomført. 

Prinsens gate:
l slutten av april og frem til begynnelsen av mai ble det fuget langs trikkeskinnene i Prinsens gate, fra Wessels plass til Dronning Eufemias gate.

Henrik Ibsens gate: Her er det frest, asfaltert og fuget. Oppmerking gjenstår, i tillegg skal skinnene slipes med slipemaskin. 

Welhavens gate: Dekketiltak er gjennomført med fresing, asfaltering og fuging langs trikketraseen.

Thune trikkeholdeplass på Skøyen:
Det er frest, asfaltert og fuget i trikketraseen før og etter Thune trikkeholdeplass, og i rundkjøringen. Mindre restarbeider gjenstår og blir utført litt senere i sommer, i tillegg skal skinnene slipes med slipemaskin.

Solli plass i retning Majorstuen og Bogstadveien: Trikkeskinnene er slipt ved hjelp av en slipemaskin. 

Ekebergbanen ved Holtet, Jomfrubråten, Bråten og Ljabru: Det er utført arbeid med sveising og sliping på skinnegangen ved de nevnte stasjonene.

Andre tiltak

Jevnlige befaringer, kontroller og vurderinger av trikkenettet avdekker avvik fra teknisk regelverk. Trikkens infrastruktur ha et godt sikkerhetsnivå. 

Oppdages avvik må Sporveien ut og fikse dette raskt, for å kunne holde driften i gang.

Proaktiv førstehjelp 

Påleggssveising er utbedring av eksisterende skinner. Sporveien tar vare på det vi har, og påleggssveising gjør vi for å sikre at trikkeskinnene har en skinneprofil som er i henhold til teknisk regelverk. Vi kaller det «proaktiv førstehjelp» og det er et arbeid vi foretar før vi må bytte ut hele sporet.

Sporveien jobber kontinuerlig med å vedlikeholde fuger langs trikkeskinnene. Dette er en jobb som vi utfører gjennom sommerhalvåret, hvert år.

Har du spørsmål?

Har du spørsmål relatert til noen av de nevnte arbeidene, kan du sende oss en e-post. Husk å merke emnefeltet med prosjektets navn. 

Ha en god dag!