Sentrumsstasjoner oppgradering

Sporveien gjennomfører omfattende oppgraderinger på T-banens sentrumsstasjoner.

Nationaltheatret T-banestasjon stod ferdig i 1928, og var det første underjordiske stasjonsanlegget i Skandinavia. Frem mot 2028 skal Sporveien oppgradere T-banens sentrumsstasjoner, og slik kan stasjonsområdene på Nationaltheatret bli seende ut 100 år senere. Illustrasjonen er en foreløpig skisse, og endringer kan forekomme (Foto: HISM Arkitema/ Sporveien).

Fakta om prosjektet

  • Status

    Bygging

  • Gjelder

    T-banen

  • Byggeperiode

    2024-2028

På denne siden

Bakgrunn

Stasjoner og tog er estetiske symbolbærere i bybildet, og en velfungerende T-banetrafikk er avgjørende for kollektivtrafikktilbudet i store deler av Oslo og østre Bærum. Med over 100 millioner reisende årlig, må T-banens stasjoner være funksjonelle, ha logiske- og tiltalende løsninger, og fremstå med høy grad av kvalitet og brukervennlighet. Med åpningen av Fornebubanen i 2029, og fornyelse av T-banens signalsystem til CBTC, vil T-banesystemet få både økt kapasitet og mange flere reisende.

Samtidig som millioner av reisende sliter på både interiør og konstruksjoner, har forvaltningen av stasjonsanleggene over tid vært preget av trange rammer, og det er per idag et synlig vedlikeholdsetterslep flere steder. I fireårsperioden 2024-2028 vil det derfor gjennomføres omfattende oppgraderingstiltak på T-banens sentrumsstasjoner.

I januar stengte Vaterlandspassasjen for rehabilitering. Vaterlandspassasjen er en mye brukt gjennomfartsåre, som knytter sammen kollektivknutepunktene Oslo S, Oslo bussterminal og Jernbanetorget T. Slik kan vestibylen bli seende ut, når den gjenåpnes i april (Illustrasjon: Sporveien/ MDH Arkitekter).

Hva skal gjøres?

Omfattende oppgraderinger av inngangspartier og overflater, der vegger og himlinger skal renoveres og pusses opp. Sentrumsstasjonene skal gjøres mer tilgjengelige, med blant annet nye ledelinjer for svaksynte og blinde, talevarslingsanlegg og bedre belysning.  

T-banens underjordiske stasjoner opplever drift- og vedlikeholdsproblemer som følge av materielle skader etter vanninntrengning. Stasjonsoppgraderingene vil tette lekkasjer, og bidra til bedre vann- og overvannshåndtering. Det må påregnes begrenset adkomst under anleggsperioden. 

I løpet av 2025 skal det gjøres omfattende oppgraderinger på Stortinget T. Arkitektskissen viser hvordan vestibylen mot Egertorget kan bli seende ut (Illustrasjon: Sporveien/ MDH Arkitekter).

Sommeren 2024 ble trappeløpene ned til Stortinget T pusset opp, og ny ventilasjon ble etablert (Foto: Sporveien).

Gevinster ved ferdigstillelse

Prosjektet omfatter et vidt spekter av oppgraderinger:

  • Stasjonsoppussing
  • Oppgraderte inngangspartier og adkomster
  • Utbedring av vanninntrenging
  • Talevarslingsanlegg, ledelinjer og skilting
  • Bedre belysning
  • Fornyet veggkledning og reparasjon av himlinger
  • Utbedring av plattformer
  • Ventilasjon
  • Trapper, rulletrapper og heiser
  • Stasjonsvask

Stasjonsoppgraderingene vil i sum bidra til økt brukervennlighet, mer effektiv drift og god vedlikeholdbarhet etter ferdigstillelse.

Bildet viser arbeid på adkomsten til Jernbanetorget T og trappen ned fra Oslo City.

Adkomsten til T-banen fra Oslo City ble stengt for oppussing i januar 2024. Renoveringen bidrar til økt brukervennlighet, estetisk løft og bedre overvannshåndtering Foto: Sporveien

Bildet viser nye grønne fliser i trappen til adkomsten ned fra Oslo City

I mai 2024 gjenåpnet adkomsten fra Oslo City med nye fliser i en retro grønnfarge. Pent, ikke sant? Foto: Sporveien

Visste du at?

  • Visste du at Stortinget T-banestasjon opprinnelig het Sentrum stasjon? Stasjonen ble åpnet i 1977, men allerede i 1983 måtte den stenges for ombygging. Stasjonen gjenåpnet i 1987, og da under dagens navn; Stortinget T. 
  • Jernbanetorget T-banestasjon ble bygget i 1966, men visste du at den helt frem til 1977 var endestasjon for T-banens østgående linjer?
  • Visste du at Nationaltheatret stasjon var det første underjordiske stasjonsanlegget i Skandinavia? Nationaltheatret stasjon ble åpnet den 26. juni 1928, og var AS Holmenkolbanens opprinnelige stasjon.
Bilde fra himling ved adkomsten til Jernbanetorget T ved The Hub/ Nygata, som viser materielle skader etter vanninntrengning.

T-banens underjordiske stasjoner opplever drift- og vedlikeholdsproblemer som følge av materielle skader etter vanninntrengning, her fra adkomsten til Jernbanetorget T ved The Hub/ Nygata Foto: Sporveien

Skisse som viser adkomstene til Jernbanetorget T-banestasjon med nye fliser og renoverte overflater.

Adkomstene til Jernbanetorget T-banestasjon oppgraderes med nye fliser og renoverte overflater. Illustrasjonen er en foreløpig skisse, og endringer kan forekomme Foto: Sporveien/ MDH Arkitekter

Har du spørsmål om prosjektet?

Merk gjerne emnefeltet "Sentrumsstasjoner oppgradering".

Sporveiens tilgjengelighetsprosjekt

Sporveiens Tilgjengelighetsprosjekt jobber med tiltak på våre T-banestasjoner 

  • Belysning 
  • Informasjon som skilting og høyttaleranlegg
  • Avstand mellom plattform og togvogn
  • Tilgjengelighet i form av heis eller andre lokale tiltak som bedrer adkomst til plattform