Nye T-banevogner til Oslo

Sporveien har bestilt 20 nye T-banevogner med levering i perioden 2027-2030. T-banen er dermed sikret tilstrekkelig antall vogner til åpningen av Fornebubanen i 2029.

Oslo får nye T-banevogner til åpningen av Fornebubanen i 2029. Vognene skal kjøre i hele byen, som her på Løren T-banestasjon. Illustrasjon: CAF/Sporveien.

Fakta om prosjektet

  • Status

    Utvikling

  • Gjelder

    T-bane

På denne siden

– Med 20 nye T-banesett kan enda flere Oslo-folk til å få glede av T-banen. Fra 2029 skal nye vogner frakte folk på Fornebubanen, men de skal også kjøre i hele T-banenettet og øker dermed kapasitet både øst og vest i byen. T-banen er uslåelig når det kommer til både reisetid og komfort, sier Birte Sjule, konsernsjef i Sporveien.

6. mai 2024 signerte Sporveien kontrakt med leverandøren CAF. Det spanske selskapet kjenner godt til Oslo fra før, siden de er leverandør av de nye trikkene som i stadig økende grad preger bybildet. Nye T-banevogner blir levert fra 2027, men frem til 2029 vil de første vognene hovedsaklig brukes til testing og opplæring.

Nye T-banevogner trenger et hjem, og Sporveien vil ikke kunne motta et større antall T-banevogner før ny base på Fornebu står klar. Kapasiteten på Ryen og Avløs baser er allerede fullt utnyttet.

Viktig brikke: Konsernsjef Birte Sjule på Ryen base i forbindelse med anskaffelsen av nye T-banevogner til Oslo.

Noen viktige forbedringer:

Dørene blir litt bredere (1,4 meter) for bedre flyt ved av- og påstigning

Informasjonssystemet blir mer moderne, med digitale skjermer i takbuen og andre steder i vognen.

Vognene blir mer energieffektive. Co2-målere gir behovsstyrt påfyll av frisk luft.

Vi kan få multifunksjonsområder i hver vogn som gir bedre plass til rullestoler, barnevogner og sykler. Dette avklares i dialog med brukergrupper.

Dørene får tydeligere varsling ved åpning/lukking gjennom lysstyring (grønt/rødt diodelys på dørene)

To forbedringer: Digitale skjermer gir bedre passasjerinformasjon, og lys på dørene gir tydeligere varsling enn i dag. Illustrasjon: CAF/Sporveien

Vognsidekamera og deteksjonssystem mellom vognene bidrar til styrket sikkerhet

Pussekloss på alle hjul og magnetskinnebrems på endeboggier gir enda bedre forutsetninger for å bremse på glatte skinner

Mer omfattende system for feildeteksjon og tilstandsovervåkning legger til rette for mer effektivt vedlikehold

Mer moderne: Både visuelt og teknisk er de nye vognene en fornyelse for T-banen i Oslo. Illustrasjon: CAF/Sporveien

Bakgrunn 

I forlengelse av byggingen av Fornebubanen må vognparken utvides, og i mai 2024 ble det inngått kontrakt for levering av 20 trevognssett fra den spanske leverandøren CAF.

Anskaffelsen skjer på bestilling fra Byrådsavdeling for miljø og samferdsel 
(20/4498 - 1). Sporveien har gjennomført forprosjekt for anskaffelse av nye vogner til T-banen. I tillegg til selve forprosjektet ble det gitt i oppdrag å «gjennomføre supplerende utredninger om langsiktig kapasitetsbehov og behovet for baser/verksteder tilpasset den framtidige vognparken», sammen med Ruter.

Status og fremdrift  

  • Kontrakt for vognleveransen ble signert med CAF 6. mai 2024.
  • Tildeling av kontrakt for 20 nye vognsett til spanske CAF ble gjort i april 2024.
  • Anskaffelseskonkurransen ble kunngjort i Doffin 23. juni 2022. Konkurransen har mål om å signere konktrakt med leverandør våren 2024.   
  • Bystyret gjorde vedtak om finansiering i bystyremøte 16. februar 2022. 
  • Styringsdokument ble sendt til Oslo kommune som oppdragsgiver høsten 2021.   
  • Request for Information (RFI) er sendt ut i markedet for å skape interesse hos potensielle leverandører i april 2021. 

Mål  

  • Vi skal ha tilstrekkelig kapasitet til å dekke kapasitetsbehovet for T-bane etter åpningen av Fornebubanen, utvidet tilbud som følge av CBTC og Oppgradert Majorstuen stasjon 
  • Utvide kollektivtilbudet som følge av oppgraderinger i T-banenettverket.  
  • Vi skal være bærekraftig i hele levetiden med tanke på miljøpåvirkning, kostander og sosiale hensyn.  

Siste nytt 

Inngått kontrakt

Sporveien kjøper inn 20 nye trevognsett til T-banen i Oslo. De kommer i tillegg til eksisterende flåte på 115 vogner.

Vognene leveres i perioden 2027-2030. De første vognene vil brukes til testing, og 12 trevognsett skal være levert innen 2029, samme år som Fornebubanen skal stå ferdig.

Byrådet vedtok 2. mai å utløse 350 millioner kroner av usikkerhetsreserven og sikret dermed tilstrekkelig finansiering for anskaffelsen av 20 vognsett. Styringsrammen er nå på 3.227 millioner kroner.

Svak kronekurs og høyere rentenivå er årsakene til at investeringskostnaden er økt fra investeringsbeslutning i februar 2022.

De tekniske løsningene er basert på velprøvd teknologi. Vognene er tilpasset nordiske forhold, har relativt lavt energiforbruk og et innbydende passasjergrensesnitt.

 

Anskaffelseskonkurranse  

Anskaffelseskonkurransen ble avsluttet i april 2024, da CAF ble tildelt kontrakt for leveranse av 20 3-vognssett med opsjon på 90 ekstra vognsett.

Sporveien kunngjorde prekvalifisering for anskaffelsen av nye vognsett til T-banen 23. juni 2022.  I tillegg til hovedleveransen på 20 vognssett, vil Sporveien inkludere en opsjon på inntil 90 ekstra vognsett.  

Har du spørsmål?

Har du flere spørsmål relatert til prosjektet kan du sende oss en e-post. Husk å merke emnefeltet med prosjektets navn.