Trondheimsveien

Sporveien oppgraderer Trondheimsveien og foretar en omfattende fornyelse av trikketraseen mellom Nybrua og Sinsenkrysset holdeplass.

Trikketraseen i Trondheimsveien skal få et løft, nærmere bestemt mellom Nybrua og Sinsenkrysset holdeplass.

Fakta om prosjektet

  • Status

    Planlegging

  • Gjelder

    Trikk 17

  • Byggeperiode

    2024 – 2027

På denne siden

Utskifting av trikkeskinner, kontaktledningsanlegg og tiltak på Rosenhoff holdeplass er noe av det som skal gjennomføres. 

Forprosjektet er i gang og vil etter planen være ferdig i løpet av våren 2025. Sporveien vil deretter gå i gang med detaljprosjekteringen, og planlagt byggestart er i 2026. Forventet sluttføring av oppgraderingen er i 2027.

Hva skal gjøres?

Oppgraderingen av trikketraseen i Trondheimsveien omfatter blant annet utskifting av hele kontaktledningsanlegget fra Nybrua til Sinsenkrysset, som gir kjørestrøm til trikken. I tillegg skal trikkeskinner og -fundament skiftes mellom Rosenhoffgata og Sinsenkrysset holdeplass, Rosenhoff holdeplass skal gjøres bedre og mer tilgjengelig for de reisende, og strekningen får nytt jordingsanlegg og flere tekniske oppgraderinger som er nødvendige for å møte fremtidens behov for kollektivtransport.

Arbeidet vil i sin helhet forbedre trikketraseen mellom Nybrua og Sinsen.

Omfattende fornyelse

Oppgraderingsarbeidet er avgjørende for å sikre en pålitelig og fremtidsrettet trikketrasé som kan håndtere flere reisende og forbedre kvaliteten trikkeinfrastrukturen. Sporveiens ekspertise innen infrastruktur og bærekraftige løsninger sørger for at prosjektet blir gjennomført på best mulige måte. Forprosjektfasen er nå i gang, der vi samarbeider med Sweco. Sammen ser vi på løsninger til hvordan vi kan levere en oppgradert og tryggere løsning for Oslos kollektivtransport.

Fakta om oppgraderingen

  • Sporveien skal oppgradere trikkeinfrastrukturen på strekningen fra Nybrua til Sinsenkrysset holdeplass, da denne stedvis er gammel og slitt
  • Strekningen skal fornyes for å møte tekniske krav og legge til rette for flere reisende med trikken
  • Kontaktledningsanlegget skal skiftes på hele strekningen, kabler skal fornyes og det skal etableres et enhetlig jordingssystem
  • Trikkeskinner og -fundament skal skiftes mellom Rosenhoffgata og Sinsenkrysset holdeplass
  • Fornyelse av spor, kontaktledningsanlegg og teknisk infrastruktur i Trondheimsveien vil gi mindre risiko for feil på infrastrukturen og færre driftsforstyrrelser
  • Det skal gjøres tiltak på Rosenhoff holdeplass for en bedre tilgjengelighet til trikken for alle reisende
  • Forprosjektfasen er i gang og forventes ferdig våren 2025
  • Strekningen som helhet er planlagt å være ferdig i 2027
  • Målet er at oppgraderingsarbeidet vil gi en mer effektiv og bærekraftig trikkelinje for Oslos innbyggere.

Har du spørsmål?

Har du spørsmål relatert til prosjektet kan du sende oss en e-post. Merk gjerne emnefeltet med Trondheimsveien.

E-post: nabokontakt@sporveien.com