Holmenkollbanen oppgradering

Holmenkollbanen er preget av slitt infrastruktur. Oppgraderingene vil sikre en mer stabil drift, bedre reisekomfort og legge til rette for fremtidig trafikkvekst.

T-bane kjører gjennom skog forbi bolighus. Foto.

T-banen passerer trær og boliger ved Frognerseteren. Foto: Sporveien AS

Fakta om prosjektet

  • Status

    Planlegging

  • Gjelder

    Linje 1

  • Byggeperiode

    Sommer 2025

På denne siden

Bakgrunn

Holmenkollbanen ble satt i drift mellom Majorstuen og Slemdal i 1898, og var den første elektriske forstadsbanen i Norden. Banen ble samme år forlenget til Besserud, mens den først i 1916 gikk helt frem til Frognerseteren, på det som den gangen het Tryvannsbanen.

Strekningnen er i dag stedvis preget av svært slitt infrastruktur, og mange parseller har nedsatt hastighet for togene. For å imøtekomme fremtidige behov og forventet trafikkvekst, er det avgjørende at infrastrukturen på Holmenkollbanen forbedres og oppgraderes.

I forbindelse med oppgraderingen av Majorstuen stasjon, og den planlagte stengingen av sporet fra 5. juli til 10. august, ønsker Sporveien å benytte bruddperioden fullt ut, og gjennom de fire sommerukene gjøre samtidige arbeider på Holmenkollbanen. 

Holmenkollbanen ble offisielt åpnet av kong Oscar II, den 16. mars 1898. Da gikk banen mellom Majorstuen og Slemdal. Dette bildet er angivelig fra en prøvetur i februar samme år. Foto: ukjent fotograf / Oslo Museum.

Hva skal gjøres?

  • Gråkammen: vegetasjonsrydding og fjellsikring.
  • Vettakollen: ny ballast, nye sviller og 1000 meter med nye skinner.
  • Skådalen: nye skinner på inngående side, samt utskifting av masse.
  • Besserud: ballastskift og svillebytte.
  • Holmenkollen: omlag 600 meter med skinner skal byttes. Ved veksel nord for Holmenkollen T skal 400 meter med skinner og sviller byttes ut. Her ligger det faktisk skinner fra 1941!
  • Voksenlia: utbedring av stikkrenner, 800 meter med nye skinner og etablering av ny kabelkanal. Utbedring av rekkverk over bro, samt etablering av gabioner.
  • Lillevann - Voksenkollen: 3000 meter med nye skinner, nye sviller og ballastutskifting. 

Gevinster ved ferdigstillelse

  • Oppgradert infrastruktur gir redusert risiko for hastighetsbegrensninger.
  • Oppgraderte skinner og infrastruktur reduserer risiko for trafikkstans pga. akutte hendelser.
  • Oppgraderingene vil legge til rette for forventet trafikkvekst og økt kapasitet på T-banenettet.
  • Ny ballastpukk, skinne- og svilleskift vil gi bedre reisekomfort på strekningen.
  • Bedre overvannshåndtering.

Fakta om Holmenkollbanen

Visste du at?

  • Holmenkollbanen er Nordens første forstadsbane
  • Norges første jernbanelinje med elektrisk drift
  • Landets første jernbane med dobbel skinnegang
  • Friluftsliv, nye boliger og økt turisme skulle sikre trafikkgrunnlaget til Holmenkollbanen, og allerede åtte måneder inn i det første driftsåret kunne "A/S Holmenkolbanen" skilte med 650.000 reisende
  • Holmenkollbanen er 14,25 km lang, og har 21 stasjoner fra Stortinget til Frognerseteren

 

Les mer Holmenkollbanen, og finn ut hvorfor banen på folkemunne fikk kallenavnene "lemen-toget" og "pjoltertrikken":

 

Vinterutfart ved Holmenkollen stasjon en gang på 1930-tallet. Foto: Mittet & Co/Oslo Museum.

Fremdrift og trafikk

Det blir buss for bane under byggeperioden. For oversikt over alternativ trafikk og rutetider, se Ruter-appen eller   Ruter – kollektivtrafikk i Oslo og Akershus | Ruter Åpnes i ny fane  Åpnes i ny fane

Naboinfo

Underveis i byggearbeidene ønsker vi i minst mulig grad å berøre naboer i området. Sporveien vil sørge for å varsle nærmeste naboer underveis gjennom anleggsperioden. I prosjektperioden må det påregnes begrenset fremkommelighet og ulemper knyttet til byggeaktiviteten i området . Planovergangene ved Vettakollen og Skådalen vil være periodevis stengt for passeringer.

Har du spørsmål om prosjektet?

Send oss en e-post, og merk gjerne emnefeltet "Holmenkollbanen oppgradering".