Tilbake til en mer normal T-banehverdag

Fra mandag 11. august får Oslos befolkning tilbake store deler av det ordinære T-banetilbudet. Sommerens arbeider er godt i rute og T-banen kan igjen passere Majorstuen stasjon.

Det jernbanetekniske arbeidet på Majorstuen stasjon er i mål, slik at T-banen kan kjøre forbi stasjonen fra mandag morgen. Foto: Christian Loennechen/Sporveien AS

Det jernbanetekniske arbeidet på Majorstuen stasjon er i mål, slik at T-banen kan kjøre forbi stasjonen fra mandag morgen. Foto: Christian Loennechen/Sporveien AS.

Denne helgen avsluttet Sporveien arbeidene på Holmenkollbanen, i sentrumstunnelen og alt jernbaneteknisk arbeid på Majorstuen stasjon, slik at tog igjen kan kjøre forbi. Sporveien har aldri før utført så omfattende arbeider i løpet av én sommer – alt nødvendige oppgraderinger for å sikre at T-banen gir et stabilt og pålitelig reisetilbud til innbyggerne.

Fastsporet mellom Stortinget og Nationaltheatret har vært kritisk å oppgradere, Holmenkollbanen har fått utført viktig fornyelse, inkludert fjellsikring og etablering av to nye planoverganger, og Majorstuen stasjon er totalfornyet. Arbeidene rundt plattformer og spor fortsetter til stasjonen åpner for av- og påstigning den 20. september.

Som en del av sommerens oppgraderinger av Holmenkollbanen, ble nye elementer til planovergangen ved Skådalen stasjon løftet på plass. Foto: Per Christian Lind/RailPro.

– Tusen takk for tålmodigheten til alle reisende og til alle berørte naboer. Det har vært intenst arbeid, særlig på stasjonsområdet til Majorstuen i over én måned, og det har naturligvis vært krevende for omgivelsene, sier konsernsjef Birte Sjule i Sporveien.

Fornebubanen i rute

Fra mandag 11. august kan hun igjen tilby Oslos befolkning et tilnærmet normalt T-banetilbud – bortsett fra at togene ikke stanser på Majorstuen stasjon før 20. september. Holmenkollbanen åpner også, med unntak av de ytterste stasjonene Lillevann, Voksenkollen og Frognerseteren, som vil betjenes med maxitaxi i en uke, mens Sporveien avslutter vedlikeholdsarbeid på linjen.

– Når det igjen er mulig å bruke Nationaltheatret, Blindern og Frøen stasjoner får de reisende en helt annen fleksibilitet enn tidligere i sommer. Og så gleder vi oss til Majorstuen oppstår i moderne og oppgradert utgave i september – det blir en festdag for hele Oslo, sier konsernsjefen.

Konsernsjef Birte Sjule sier Sporveien aldri før har hatt så mye å gjøre på én sommer. Til venstre byggeleder på Majorstuen, Anders Aamodt. Foto: Christian Loennechen/Sporveien AS

Det andre avviket fra normalen er Fornebubanens arbeider mellom Majorstuen og Borgen. Sjule retter en stor takk til Fornebubanen, som har byttet ut T-banebroen som linje 2 og 3 igjen vil kjøre på fra november, den såkalte Volvat bru.

Fornebubanen er i rute og følger tidsskjemaet for tilkoblingen i Volvattunnelen, slik at Røa- og Kolsåsbanen igjen kjører som normalt fra 4. november.

– Det har vært full drift i hele sommer, og alt går som planlagt. Ny Volvat bru ble heist på plass i juli, og tunneldrivingen nærmer seg slutten. De mest støyende arbeidene er ferdige i midten av august. Deretter blir det grunnarbeider, infrastruktur i grunnen, samt vann- og frostsikring i tunnel, sier direktør Irene Måsøval i Fornebubanen.

Utnyttet byggeperioden til det fulle

– Når vi først må stenge en strekning, er det rutine i Sporveien å utnytte muligheten til å gjøre mest mulig annet arbeid samtidig. Aldri før har Sporveien jobbet med så store og samtidige prosjekter gjennom én sommer, forteller Sjule i Sporveien.

Hun retter som byggherre en stor takk til entreprenørene som har jobbet intenst i sommer.

Majorstuen stasjon var ikke til å kjenne igjen tidlig i juli. Undergangen mellom plattformene er betongstrukturen bak første oransje gravemaskin. Foto: Sven Stenvaag/Sporveien AS

– Planene er fulgt til punkt og prikke og vi må berømme våre entreprenører, blant annet NCC som har jobbet sent og tidlig på Majorstuen for å rekke fristene som er satt, og RailPro som har stått for oppgraderingene i sentrumstunnelen og på Holmenkollbanen.

– At T-banen går er utrolig viktig for Oslo som by. Mange ansatte i Sporveien har jobbet gjennom sommeren og fulgt opp alle sider av prosjektene tett, og vi tar av oss hatten for alle som har stått på for å kunne åpne T-banen igjen, sier Birte Sjule.

I fastsporet mellom Nationaltheatret og Stortinget er ballastlaget av pukk erstattet med en fast konstruksjon i betong. Foto: Peder Skoglund/Sporveien.

Konsernsjefen minner samtidig om at det gjenstår mye arbeid på selve stasjonsområdet på Majorstuen.

– Vi skal jobbe fra tidlig til sent på stasjonen frem til åpning 20. september, med nye adkomster, forlenget undergang, Narvesen-kiosk og plattformer. Ny gangbru skal også heises inn, men vil først åpne for publikum rundt jul hvis alt går bra. Nå gjelder det å holde ut den siste måneden før Majorstuen stasjon igjen kan betjene 70.000 daglige reisende, sier konsernsjef Birte Sjule i Sporveien.

Reisende bes følge alternative ruter og ta Ruter-appen eller ruter.no i bruk for tilrettelagte reiseruter og oppdatert informasjon.

For ytterligere informasjon, kontakt:

Sven Christian Stenvaag
Kommunikasjonsrådgiver, Sporveien
Epost: sven.christian.stenvaag@sporveien.com
Telefon: +47 90 87 37 86

Prosjektet Oppgradering av Majorstuen stasjon er dokumentert nærmere på Sporveiens prosjektside og inngår i T-baneløftet.

Les mer om Sporveiens øvrige sommerprosjekter på Holmenkollbanen oppgradering og Sentrumsbanen oppgradering.


Sporveien er Norges største leverandør av kollektivtransport målt i antall reiser. I datterselskapene. Sporveien T-banen, Sporveien Trikken og Unibuss ble det i 2024 gjennomført 264 millioner enkeltreiser. Konsernet har 3400 ansatte, og i 2024 hadde selskapet en omsetning på 5,7 milliarder kroner. Sporveien eier, utvikler og forvalter infrastrukturen knyttet til T-bane og trikk - det vil si skinner, stasjoner, tuneller, baser, bygninger og signalanlegg. Konsernet har også et helhetlig ansvar for driften av kollektivtrafikken, inkludert vedlikehold og oppgraderinger av vogner, busser, skinner og annen infrastruktur. Sporveien eier i tillegg datterselskapene Sporveien Vognmateriell, Sporveien Bussanlegg og Sporveien Media. Sporveien er 100 prosent eid av Oslo kommune.

 

Sporveien skal bidra aktivt til at Oslo har et fremtidsrettet, sikkert og miljøvennlig kollektivtilbud som ivaretar innbyggernes mobilitetsbehov. Vi skal bidra til å forvalte ressursene i kollektivsystemet slik at samfunnet får mest mulig kollektivtrafikk for pengene.