Briskeby tilpasning
Sporveien skal oppgradere Briskebylinjen på strekningen fra Henrik Ibsens gate til Riddervolds plass og i Briskebyveien sør for Uranienborg skole. Gjenåpning av oppgradert trase og nye gateløp er planlagt til høsten 2027.

SL79-trikk ved holdeplass, Riddervolds plass. Fra 2027 vil trikker fra Sporveiens nye SL18-flåte trafikkere over Briskeby. Foto: Sporveien.
Fakta om prosjektet
-
Status
Planlegging
-
Gjelder
Linje 11
-
Byggeperiode
Januar 2026 - oktober 2027
På denne siden
Read about the upgrade of the Briskeby line in English
Read more:
Bakgrunn
Trikken er en historisk- og viktig del av bybildet på Briskeby; den folkekjære Briskebylinjen, på folkemunne kjent som «Elektrikken» og senere «Blåtrikken», ble åpnet allerede i 1894, og var på tidspunktet Skandinavias første elektriske trikkelinje. Deler av strekningen har i dag en sporgeometri som kun tillater trafikk med gamle SL79-vogner, og enkelte steder er bredden mellom inngående og utgående trikkespor så smal at to moderne SL18-trikker har vanskelig for å møtes. Med oppgradert infrastruktur og justert sporgeometri, vil Briskebylinjen i løpet av 2027 kunne trafikkeres av Sporveiens nye SL18-trikker.
Briskebylinjen skal oppgraderes med bedre sporgeometri for å kunne ta i mot de nye SL18-trikkene. Foto: Sporveien AS
Strekningen fra Inkognitogata til Riddervolds plass er dessuten preget av slitte gater og fortau, og mange hovedvannledninger i området er rundt 100 år gamle og av svært dårlig forfatning. I tillegg skal nytt overvannssystem bidra til at gatene kan håndtere mer styrtregn og overvann. Som en del av oppgraderingen av Briskebylinjen, vil Bymiljøetaten blant annet bidra med beplantning, kryssinnstramminger og bedre belysning, som vil invitere til tryggere opphold og trivsel i gatebildet.
Arbeidet med Briskebylinjen omfatter derfor helhetlige fornyelse av gatestrekningen, der både Bymiljøetaten og Vann- og avløpsetaten i Oslo kommune har sterke behov knyttet til infrastrukturen de er ansvarlig for.
Helhetlig fornyelse med historisk sus
Som del av Trikkeprogrammet har flere av Oslos trikketraseer, gater og byrom blitt fornyet, der holdeplasser er oppgradert, og gamle- og slitte trikkeskinner er skiftet ut. Enkelte steder er gatene fornyet med nye vann- og avløpsrør. Nå skal deler av den historiske Briskebylinjen få en helhetlig fornyelse. Det er knyttet stor politisk interesse for prosjektet, med et ønske om rask gjennomføring.
Den folkekjære Briskebylinjen, «Blåtrikken», ble åpnet allerede i 1894, og var på tidspunktet Skandinavias første elektriske trikkelinje.
Sporveien er byggherre for prosjektet, og vil i samarbeid med Bymiljøetaten og Vann- og avløpsetaten, sørge for at strekningen får en helt ny drakt med nye skinner, gater, fortau, vannledninger, belysning og ikke minst holdeplasser tilpasset alle brukere. Den totale oppgraderingen vil bidra til sikrere vannforsyning og brannvanndekning, mer bærekraftig overvannshåndtering, og en tryggere- og mer oversiktlig situasjon for alle trafikanter.

SL18 har gjennomgående lavgulv, som sammen med oppgraderte holdeplasser ved Inkognitogata og Riddervolds plass, vil gjøre trikken tilgjengelig for alle reisende. (Foto: Sporveien).
Hva skal gjøres?
- Fornyelse av 570 meter sporfundament fra Henrik Ibsens gate til Riddervold plass
- Oppgraderte holdeplasser ved Inkognitogata og Riddervolds plass
- Nytt kontaktledningsanlegg
- Nye fortau med ca. 2 meters bredde på hele strekningen
- Oppgradert overvannsledning, inkludert sandfang, etablering av nye fordrøyningsmagasin og regnbed på utvidet fortausareal
- Ny gatebelysning på hele strekningen med bedre belysning ved holdeplasser og kryss
- Oppgradert vann- og avløpsanlegg fra krysset Colbjørnsensgate/Inkognitogata til Uranienborg skole
- Kryssinnstramminger for bedre sikt og lavere fart ved Colbjørnsens gate x Inkognitogata, Meltzers gate x Inkognitogata og Oscars gate x Riddervolds gate
- Krysset ved Riddervolds plass strammes inn og lysreguleres for tryggere ferdsel for alle trafikanter

Illustrasjonen viser prosjektområdet og omfanget av tiltakene.
Fremdrift
På oppdrag fra Byrådsavdelingen for Miljø og samferdsel skal Sporveien, i samarbeid med Norconsult, Bymiljøetaten og Vann- og avløpsetaten, tilrettelegge for SL18 over Briskeby. Det vil innebære en totalopprusting av gateløpet mellom Henrik Ibsens gate og Riddervolds plass.
Oppstart av arbeidene er planlagt til januar 2026, med ferdigstillelse og ibruktakelse høsten 2027.
Anleggsgjennomføring – tentativ fremdriftsplan
Fase 1: Januar 2026 til om lag september 2026
Arbeider fra Colbjørnsens gate – Meltzers gate, og fra Riddervolds gate 4 – Oscars gate
Fase 2: Juli/aug. 2026 til om lag januar 2027
Arbeider fra Meltzers gate – Riddervolds gate 4, og fra Oscars gate – Skovveien
Fase 3: Desember 2026 til om lag mai 2027
Arbeider i Briskebyveien og i krysset Inkognitogata x Henrik Ibsens gate
Fase 4: Mars 2027 til om lag september 2027
Etablering av nytt kontaktledningsanlegg i Inkognitogata og Riddervolds gate
Gevinster ved ferdigstillelse
- Et kvalitetsmessig- og estetisk løft for området.
- Strekningen fra Henrik Ibsens gate til Riddervolds plass får en helt ny drakt med nye skinner, gater, fortau, vann- og avløpsledninger, og belysning.
- Inkognitogata og Riddervolds gate får universelt tilpassede holdeplasser for alle brukere.
- Den totale oppgraderingen vil bidra til sikrere vannforsyning og brannvanndekning, mer bærekraftig overvannshåndtering, og et mer inviterende byrom.
Ofte stilte spørsmål
- Det må påregnes anleggsstøy til omgivelsene, men sterkt støyende arbeider vil bli varslet i god tid til berørte naboer.
- Arbeidene vil som hovedregel pågå mellom kl. 07:00 og 19:00.
- Ved behov for nattarbeider vil det varsles særskilt om dette.
- Det vil legges til rette for adkomst til eiendommene for beboere og næringsdrivende, inkludert varelevering, renovasjon og utrykningskjøretøy. Det vil skiltes for omkjøring.
- Ja, et av fortauene vil så langt det lar seg gjøre holdes åpent for myke trafikanter gjennom byggeperioden, eller det vil skiltes til nærmeste alternativ for passering.
Visste du at
- Norges aller første fartsbot ble skrevet ut til en trikkefører på Briskebylinjen? Det skjedde samme året som linjen ble åpnet, i 1894. Blåtrikken skal ha overskredet farsgrensen, som den gang var på hele 18 km/t.
- At så mange som 7 500 reiselystne Osloborgere hoppet ombord på "Elektrikken" allerede den første dagen den var i trafikk mellom Jernbanetorget og Majorstuen? Aftenposten dekket begivenheten i sin utgave den 5. mars 1894, der det heter at:
Politiet havde nok med at holde Orden paa Skarerne, der var ferdige til at rive Tøiet af hverandre for allesammen at være Førstemand paa Vognen, og 12 Mand og en Fuldmæktig havde en lang Tid sin fulde Hyre med at holde Befolkningens vilde «Reiselyst« i Tømme.

Trikken er en historisk- og viktig del av bybildet på Briskeby, her avbildet i Riddervolds gate tidlig på 1900-tallet
Har du spørsmål om prosjektet?
Merk gjerne emnet «Briskeby tilpasning».
Naboinfo
Underveis i byggearbeidene ønsker vi i minst mulig grad å berøre naboer i området. Sporveien vil sørge for å varsle nærmeste naboer underveis gjennom anleggsperioden. I prosjektperioden må det påregnes begrenset fremkommelighet og ulemper knyttet til byggeaktiviteten i området .
Oppgradering av Briskebylinjen er et viktig prosjekt der Sporveien, Bymiljøetaten og Vann- og avløpsetaten samhandler om å oppgradere infrastrukturen. Ved å jobbe parallelt med vann, avløp, skinner og byrom, er målet at vi skal unngå at gaten graves opp i flere omganger etter hverandre. Vi ser frem til at Briskeby i enda større grad vil oppleves som tilgjengelig for byens brukere, med nye trikker og nye holdeplasser.