Sporveien i gang med vedlikehold av trikkenettet

Sliping av byens trikkespor er et tradisjonsrikt sommertegn. Likeså asfaltering og fuging langs skinnegangen. Sporveien gir byens trikkeskinner den nødvendige omsorgen som må til for å redusere støy og sikre en trygg og stabil trikkedrift.

Vedlikehold for en grønnere fremtid: Det årlige vedlikeholdet av trikkeskinnene forlenger levetiden til spor og materiell (foto: Sporveien).

Vedlikehold for en grønnere fremtid: Det årlige vedlikeholdet av trikkeskinnene forlenger levetiden til spor og materiell (foto: Sporveien).

Gjennom de kommende ukene og månedene vil Sporveien slipe trikkeskinner over hele byen, for å vedlikeholde sporene og i størst mulig grad redusere støy fra trikken. Nå er det også tid for å vedlikeholde og reparere dekket mellom sporene, med ny asfalt og fuging på hver sin side av skinnegangen.

– Det er de mest slitte områdene av trikkenettet som slipes og vedlikeholdes. I tillegg skal noen nyere trikkespor også gås over med slipemaskinen. Skinnesliping er et tiltak som reduserer slitasje, og som mange steder har god effekt på støy fra trikken. Vedlikehold av dekket med ny asfalt og fuging, sørger for at trikkeinfrastrukturen varer lenger. Arbeidet er viktig for å ta vare på trikkesporene og sikre en trygg og stabil trikkedrift – også i årene som kommer, sier Morten Nydahl, avdelingsleder for spor og baneteknikk i Sporveien.

Meter for meter, over hele byen
Årets vedlikeholdsarbeid er godt i gang, og vær og vind avgjør hvor lenge vi holder på utover høsten. Det er planlagt skinnesliping og dekketiltak mer eller mindre over hele byen, fra øst til vest. Sporveien har så langt gjennomført dekketiltak i Prinsens gate og Henrik Ibsens gate, og er i sluttfasen med arbeider ved Thune trikkeholdeplass på Skøyen. Senere skal det gjøres dekketiltak i Bogstadveien, Hegdehaugsveien og Welhavens gate, samt i Frognerveien, Kirkeveien, Pilestredet, over Tullinløkka, i Kristian Augusts gate og i Grensen til og med Tinghuset.

Skinneslipingen startet natt til i dag og vil de nærmeste ukene foregå på strekningen Solli – Frogner plass – Majorstuen – Bogstadveien – Homansbyen – Welhavens gate – Majorstuen – Frogner plass – Solli. Deretter flyttes slipemaskinen til andre trikketraseer hvor det blant annet skal arbeides i retning Rikshospitalet, på sporene over Aker brygge, langs Lilleakerbanen, i Dronning Eufemias gate, i Trondheimsveien og over Grünerløkka. I praksis utføres skinneslipingen ved at slipemaskinen kjører i trikketraseen, samtidig som den sliper sporene.

Naboer blir varslet på forhånd
Arbeidet må hovedsakelig utføres om natten, når trikken ikke går, for å unngå å forstyrre trikkedriften. Skinnesliperen kan periodevis generere noe støy, men arbeidet er ikke sterkt støyende. Ettersom maskinen beveger seg forholdsvis raskt langs sporet og ikke oppholder seg særlig lenge utenfor hver adresse, vil belastningen for de fleste beboere langs trikketraseene begrenses til et par-tre netter.

– For Sporveien er det viktig å kunne gjennomføre nødvendige vedlikeholdstiltak når temperaturene tillater det. Vi er opptatt av å ha en god dialog med naboer og andre berørte parter, og sørger for å varsle så presist og nøyaktig som mulig i områdene der vi arbeider. Vi beklager eventuelle ulemper som arbeidet medfører, og retter en stor takk for tålmodigheten til dem som blir berørt, sier Morten Nydahl i Sporveien.

For mer informasjon om Sporveiens arbeid på trikkeinfrastrukturen, les mer her: Sporveiens planlagte vedlikehold i 2025


Sporveien er Norges største leverandør av kollektivtransport målt i antall reiser. I datterselskapene. Sporveien T-banen, Sporveien Trikken og Unibuss ble det i 2023 gjennomført 256 millioner enkeltreiser. Konsernet har 3700 ansatte, og i 2023 hadde selskapet en omsetning på 5,6 milliarder kroner.

 

Sporveien eier, utvikler og forvalter infrastrukturen knyttet til T-bane og trikk - det vil si skinner, stasjoner, tuneller, baser, bygninger og signalanlegg. Konsernet har også et helhetlig ansvar for driften av kollektivtrafikken, inkludert vedlikehold og oppgraderinger av vogner, busser, skinner og annen infrastruktur.

 

Sporveien eier i tillegg datterselskapene Sporveien Vognmateriell, Sporveien Bussanlegg og Sporveien Media. Sporveien er 100 prosent eid av Oslo kommune.

 

Sporveien skal bidra aktivt til at Oslo har et fremtidsrettet, sikkert og miljøvennlig kollektivtilbud som ivaretar innbyggernes mobilitetsbehov. Vi skal bidra til å forvalte ressursene i kollektivsystemet slik at samfunnet får mest mulig kollektivtrafikk for pengene.