Majorstuen stasjon stenger 23. juni. – Nå legger vi grunnlaget for fremtidens T-bane i Oslo og Bærum

Én uke igjen til stengning: Det blir ingen av- og påstigning i nærmere tre måneder mens stasjonen oppgraderes.

Én uke igjen til stengning: Det blir ingen av- og påstigning i nærmere tre måneder mens stasjonen oppgraderes.

23. juni stenger Majorstuen stasjon for av- og påstigning, og 70.000 passasjerer blir berørt. – Det er ingen vei utenom å oppgradere stasjonen, og da er det smart å jobbe om sommeren når færre reiser, sier konserndirektør i T-banen, Christian Skaug.

Om mindre enn én uke – klokken 02.00 natt til mandag 23. juni – stenger Majorstuen T-banestasjon for av- og påstigning. Det er ikke snakk om noen kortvarig pause. I nærmere tre måneder vil Oslos nest viktigste kollektivknutepunkt være stengt for passasjerene. T-banens kunder må finne alternative måter å reise forbi Majorstuen til stasjonen er oppgradert, den 19. september.

– Oslofolk elsker T-banen. Den er rask, effektiv og pålitelig. Heldigvis har Sporveien andre muligheter når en så viktig T-banestasjon som Majorstuen holder stengt for arbeid. Med 87 flunkende nye og romslige lavgulvtrikker har de kollektivreisende gode alternativer mellom Majorstuen og sentrum i sommer, sier Skaug.

Konserndirektør i T-banen, Christian Skaug

En flaskehals fjernes

127 år gamle Majorstuen stasjon er i dag en flaskehals i T-banedriften, siden av- og påstigning tar unødvendig lang tid. I dag klarer Sporveien 28 tog hver time forbi Majorstuen.

– Sporveiens drift av T-banen er noen steder en kamp mot klokka, og det gjelder særlig på Majorstuen hvor alle T-banens linjer smelter sammen inn mot én tunnel. Vi må oppgradere Majorstuen stasjon nå, slik at vi kan kjøre like sømløst som i dag også når Fornebubanen kommer med åtte tog i timen fra 2029, forteller Skaug.

36 tog i timen tilsvarer en avgang hvert 100. sekund gjennom sentrum, og T-banens tilbud blir kraftig forbedret der folk flest ferdes.

Christian Skaug understreker at selv om Majorstuen som stasjon blir mer effektiv, blir ikke reiseopplevelsen mer stressende. Tvert imot.

– Som T-banepassasjer vil du få en enklere stasjon med flere adkomster og færre omveier, men romslig gangbro over sporene som gjør det lett å bytte tog, og mindre trengsel når folk spres bedre utover plattformen, sier Skaug.

Majorstuen stasjon er Oslos nest største T-baneknutepunkt.

Dette gjøres i sommer

Arbeidet på Majorstuen i sommer kan grovt sett deles i to faser. Stasjonen er hele tiden stengt for av- og påstigning, men i gul fase (på starten og på slutten) kan T-baner mot Frøen, Blindern og Nationaltheatret kjøre forbi.

– De to første ukene vil du kunne se fra T-banevinduet hvordan vi river alt på plattformene, fordi togene kjører forbi selv om plattformene er stengt, sier Skaug.

Så kommer man til den røde fasen hvor Majorstuen er en ren anleggsplass. Alt jernbaneteknisk med spor, sviller, strømskinner og kabler rives, fjernes og bygges opp på nytt. Dette er fasen fra 5. juli til 10. august.

– I det vi klipper stålet på første skinne på Majorstuen, starter to andre Sporveien-prosjekter sitt arbeid andre steder i nettet. Det er rutine at når Sporveien først må stenge T-banen, da gjør vi mest mulig annet vedlikeholdsarbeid samtidig, sier Skaug.

Oppgradert Majorstuen stasjon får rette og bredere plattformer, og nytt og større tak. Illustrasjon: Team Major

River ned og bygger opp

Frem mot 10. august bygges alt jernbaneteknisk opp fra bunnen igjen, samtidig som det gjøres betongarbeider. Deretter er man tilbake i gul fase.

– Oppgraderingen er planlagt i minste detalj, og selv om det alltid dukker opp overraskelser, føler jeg meg helt trygg på at T-banen igjen vil kjøre forbi Majorstuen stasjon 11. august, sier T-banens konserndirektør.

I tiden mellom 10. august og 19. september bygges plattformer, tak og vegger opp igjen, ny gangbro heises inn, og alle de nye adkomstene etableres.

– For de fleste praktiske formål vil stasjonen fremstå som «ferdig» når vi åpner i september, men det vil gjenstå mye arbeid rundt plattformene. Gangbruen håper vi kan åpne for gående mellom sporene til jul, avslutter T-banedirektør Christian Skaug.

For reiseinformasjon under stengningen av Majorstuen stasjon - se ruter.no eller bruk Ruter-appen.

I tillegg til ny gang- og sykkelbru vil dagens undergang beholdes og forlenges. Illustrasjon: Team Major

For mer informasjon, kontakt:

Sven Christian Stenvaag
Kommunikasjonsrådgiver i Sporveien
sven.christian.stenvaag@sporveien.com

+47 90 87 37 86


Les mer om oppgraderingen av Majorstuen stasjon på prosjektsiden:

Oppgradering av Majorstuen stasjon  


Sporveien er Norges største leverandør av kollektivtransport målt i antall reiser. I datterselskapene. Sporveien T-banen, Sporveien Trikken og Unibuss ble det i 2023 gjennomført 256 millioner enkeltreiser. Konsernet har 3700 ansatte, og i 2023 hadde selskapet en omsetning på 5,6 milliarder kroner.

 

Sporveien eier, utvikler og forvalter infrastrukturen knyttet til T-bane og trikk - det vil si skinner, stasjoner, tuneller, baser, bygninger og signalanlegg. Konsernet har også et helhetlig ansvar for driften av kollektivtrafikken, inkludert vedlikehold og oppgraderinger av vogner, busser, skinner og annen infrastruktur.

 

Sporveien eier i tillegg datterselskapene Sporveien Vognmateriell, Sporveien Bussanlegg og Sporveien Media. Sporveien er 100 prosent eid av Oslo kommune.

 

Sporveien skal bidra aktivt til at Oslo har et fremtidsrettet, sikkert og miljøvennlig kollektivtilbud som ivaretar innbyggernes mobilitetsbehov. Vi skal bidra til å forvalte ressursene i kollektivsystemet slik at samfunnet får mest mulig kollektivtrafikk for pengene.