Sikkerhet på T-banen
Lær om vikepliktsreglene for T-banen, og hvordan sikre en trygg på- og avstigning både med og uten barn, barnevogn, rullator eller rullestol

Barnevogn og småbarn på T-banen
Det skal være enkelt å reise med barn. Her er noen tips som gjør turen tryggere og litt mindre stressende:
- Hjelp små barn ved av- og påstigning. Det kan være avstand mellom tog og plattform.
- Trekk barnevognen inn med håndtaket først.
- Ha barnevognen klar før toget kommer. Da går av- og påstigningen lettere.
- Trykk gjerne på døråpne-knappen mellom stasjonene – da åpner døren seg automatisk når dere er fremme.
- Hvis det er vanskelig å komme til, spør gjerne om noen kan hjelpe deg. En dør som åpnes signaliserer til fører at noen skal ut.
Trygg på- og avstigning
- Hold deg bak den gule linjen til toget står helt stille.
- La folk gå av før du går ombord – det gir bedre flyt for alle.
- Hold deg bak den gule linjen også når toget kjører ut.
- Ikke ta på toget når det er i bevegelse.
- Reiser du med en gruppe barn? La en voksen stå i døren som tydelig viser at flere skal av eller på.
- Gi gjerne et lite vink til togføreren når hele gruppen er ferdig.
Størrelsesbegrensninger
Sitter du i rullestol, reiser med barnevogn eller har nedsatt funksjonsevne?
Les mer om størrelsesbegrensninger hos Ruter.
Ã…pnes i ny fane
Hvorfor skal man ikke holde dørene?
- Dørene på T-banen har betydelig kraft og kan klemme fingre, armer, sekker eller klær.
- Passasjerer som står i dørsonen risikerer å falle inn i vogna eller bakover på plattformen.
- Man kan da også risikere å havne mellom tog og plattform, eller å slå seg i fallet
- Sekker, jakker, handleposer, hunder og barnevogner kan havne i klem.
- Dette kan føre til at passasjerer blir dratt med når toget begynner å kjøre, eller at tog må nødstoppes.
- Dørholding hindrer dørene i å lukke som normalt, noe som hindrer avgang fra stasjon.
- Ett minutt ekstra pr. avgang kan forplante seg som flere minutters forsinkelse i hele linjen.
- Siden togene går i tett ruteplan, kan ett holdt tog føre til dominoeffekt for mange andre tog.
- Dette krever ekstra kontroller fra togfører, og i verste fall må toget tas ut av trafikk hvis dørene skades.
- Togføreren får ikke alltid tydelig nok informasjon om hvorfor dørene ikke lukker som normalt.
- Dører som hindres i å lukke utløser alarmsystemer og gir feilmeldinger.
- Dette kan skape en situasjon hvor føreren må vurdere om døren blokkeres av en person, en gjenstand eller en teknisk feil.
- Vurderingstiden øker avgangstiden.
- Trengsel ved dørene skaper flaskehalser og kan hindre folk som faktisk skal av.
- Det øker risikoen for at noen blir stående i døråpningen når toget begynner å lukke dørene igjen.
- Dette kan også medføre stress for medpassasjerer, og skaper unødvendig ubehag i en allerede hektisk hverdag.
- Barn og eldre er spesielt utsatt.
- Gjentatt dørholding fører til unødvendig slitasje på dørmekanismen.
- Dette kan bidra til driftsfeil, økte vedlikeholdskostnader og i noen tilfeller redusert drift på hele.
- Om en dør blir defekt i trafikken er fører nødt til å stanse trafikken for å deaktivere og stenge døren.
- Da vil man også få én mindre dør å betjene, som skaper forvirring og større flaskehalser.
Trygg adferd på plattformen
- Sykler og andre fremkomstmidler skal trilles på plattformen.
- Unngå løping, spill og lek når tog kommer inn eller kjører ut.
- Ikke hold dørene eller løp etter toget – det kan føre til fall og forsinkelser for andre.
- Om du mister noe i sporet, ikke hent det opp selv. Ring T-banens assistansetelefon på 95258000, så får du hjelp.
- Om du ser opplever uønsket adferd på plattform, eller om bord, kan du også varsle T-banens assistansetelefon på 95258000.
Sikker ferdsel ved bomanlegg
På Holmenkollbanen, Linje 1, finnes det planoverganger med bommer. De er der for å passe på deg:
- Kryss aldri spor når bommene er nede.
- Selv om du ser toget du vil rekke, kan det komme tog i begge retninger.
- Vær ekstra oppmerksom på vinterføre – det kan være glatt både for deg og for toget.

Elvis-lookalike som holder dørene. Ikke gjør som ham.