Ekebergbanen nedre
Sporveien har skiftet skinner og utført nødvendig vedlikehold på nedre del av Ekebergbanen. Trikken var tilbake på nye spor i fjor vår og nå gjennomføres siste restarbeider på strekningen.

Strekningen mellom Gamlebyen og Ekebergparken holdeplass har fått nye trikkeskinner.
Fakta om prosjektet
-
Status
Avsluttet
-
Gjelder
Trikk linje 13 og 19
-
Byggeperiode
September 2023 til desember 2024 – restarbeider våren 2025
På denne siden
Siste restarbeider – hva skal gjøres?
- Arbeidet starter natt til onsdag 23. april og planen er å ferdigstille alle restarbeider i god tid før 17. mai
- Vi er avhengig av å gjennomføre arbeidet om natten når trikken ikke kjører, mellom kl 01 og 07
- Pukken som ligger inntil trikkeskinnene skal renses og pakkes, i tillegg skal strømledningen til trikken justeres
- Arbeidet foregår langs trikkesporene, fra rundkjøringen ved Konows gate til Ekebergparken holdeplass
- Arbeidet kan periodevis oppleves støyende, men arbeidslaget beveger seg fortløpende langs trikketraseen slik at vi unngår å arbeide altfor lenge på hvert sted om gangen
- Vi forsøker på best mulig måte å ta hensyn til nærmeste naboer, og unngår å arbeide i innsovningstiden mellom kl 23 og 01
- Noen forberedende arbeider vil gjennomføres før påske
Det er gitt støydispensasjon fra Bydel Gamle Oslo til å gjennomføre restarbeidene.
Omfattende vedlikehold
Hva har blitt gjort?
Sporveien har skiftet ut gamle og slitte trikkespor mellom Oslo Hospital og Ekebergparken. Arbeidet har vært meget omfattende og sporene i begge kjøreretninger er skiftet ut.
En god del etterarbeid er gjennomført etter at trikken har begynt å gå.
I løpet av prosjektperioden har vi:
- Skiftet ut gamle og slitte trikkeskinner
- Skiftet pukk og gamle sviller
- Lagt nye kabelkanaler
- Skiftet kontaktledningsmaster og -anlegg
- Byttet sporveksler og lagt nye spor over Geitabru
- Sikret fjell mellom Ekebergparken og Konows gate
Hvorfor gjør vi dette?
Tiltakene på Ekebergbanen har vært samfunnskritisk nødvendige for å fortsette og kjøre trikk på en trygg og effektiv måte. Strekningen har vært så nedslitt at trikken av sikkerhetshensyn har måttet kjøre med redusert hastighet. I tillegg gjør veksten i Oslo indre by det nødvendig å ruste opp Ekebergbanen, for å frakte flere reisende i fremtiden.
Når alt av etterarbeider er ferdige, vil de reisene oppleve jevnere fart og kortere reisetid på linje 13 og 19. Strekningen vil dessuten holde moderne standard og tåle mer trafikk.
Når arbeidet er ferdig, vil du oppleve jevnere fart og kortere reisetid på linje 13 og 19.
Har du spørsmål?
Har du flere spørsmål relatert til prosjektet kan du sende oss en e-post. Husk å merke emnefeltet med prosjektets navn.
Informasjon til naboer
Som nabo kan det være krevende når Sporveien arbeider i og ved spor og stenger linjer og veier. Vi gjør vårt beste for å unngå ulemper for dem som bor i nærheten og varsler så godt vi kan via tekstmeldinger og andre kanaler når vi må arbeide om natten.
I tillegg orienterer vi på disse sidene om fremdriften i prosjektet, og hva du kan gjøre hvis du opplever uforholdsmessig støy i anleggsperioden.
Er du nabo til et av våre prosjekter?
Her finner du relevant informasjon dersom du blir påvirket av et av våre byggeprosjekter.
Oppdatert reisetilbud finner du i Ruter-appen og på Ruter.no