Ryen lakkhall
Sporveien ønsker å etablere en ny lakkhall på Ryen verksted for hellakkering og andre overflatebehandlinger på T-banens MX3000-vognsett. En ny lakkhall vil bidra til økt driftssikkerhet og kundetilfredshet, og forlenge levetiden på MX3000-flåten.

Innkjøring til vognhallen på Ryen base. Her vil Sporveien etablere en ny lakkhall.
Fakta om prosjektet
-
Status
Planlegging
-
Byggeperiode
2026/2027
På denne siden
Bakgrunn
Sporveiens T-banetog er av typen MX3000. De består av seks vogner, er opptil 110 meter lange og har plass til hele 800 passasjerer. Togtypen ble levert fra Siemens i Østerrike i perioden 2006–2014, og er universelt utformet for å være tilgjengelig for alle.
I 2021 fullførte Sporveien et omfattende oppgraderingsprogram kalt MLU – en såkalt "mid-life upgrade", altså en modernisering midt i togflåtens levetid. Oppgraderingen omfattet blant annet ny lakk, reparasjoner, ny merking, og forbedringer i både førerrom og passasjerkupeer. Det er også installert LED-belysning for å redusere energibruken, og avansert lytteteknologi som hjelper oss å oppdage vedlikeholdsbehov tidlig.
Disse tiltakene gir store gevinster. Totalt er besparelsene beregnet til mellom 200 og 300 millioner kroner i løpet av togflåtens levetid.
Fra 2026 vil MX3000-togene trenge en ny full lakkering for å sikre at de holder seg i god stand og varer lenger. I tillegg er det et kontinuerlig behov for å utbedre småskader, bygge opp skader i glassfiber og utføre flekklakkering.
- Les mer om togene her: Sporveiens T-banetog er av typen MX3000.
Vil sikre bærekraftig forvaltning
For å sikre god og langsiktig forvaltning av T-banetogene, er det gjennomført en mulighetsstudie. Den konkluderer med at det er mulig å etablere en ny, permanent lakkhall på spor 9B ved T-banens verksted på Ryen.
En slik etablering støtter Sporveiens overordnede strategi om bærekraftig forvaltning av rullende materiell – og om å ta vare på det vi allerede har. I tillegg til å bevare verdien av togene, vil den nye lakkhallen også bidra til en bedre kundeopplevelse, ved å sikre at togene er trygge, godt vedlikeholdt og ser attraktive ut.
En av T-banens mange MX3000 ved Brynseng. Ny lakkhall for hellakkering vil bidra til verdibevaring og forlengelse av levetiden på MX 3000-flåten. Foto: Sporveien AS
Hva skal gjøres?
- Etablere lakkhall for hellakkering med blanderom og malingslager
- Teknisk anlegg for trykkluft
- Etablere eget vakuumanlegg med støvutskiller for sliping/støvsuging
- Ventilasjonsanlegg med aggregater
- Ny takbelysning
- Strømforsyning, el-installasjoner og kabelgjennomføringer
- Installere ny gasstank for oppvarming eller fjernvarme, med tilhørende rørføringer og fordamper
Gevinster ved ferdigstillelse
- Bedre forvaltning og verdibevaring av vognmateriell
- Optimaliserer levetiden for MX3000-flåten med ytterligere 10-15 år
- Muliggjør intern hellakkering av MX-vognene
- Mer kostnadseffektiv lakkering og ressursvennlige overflateaktiviteter
- Reduserer unødvendig ståtid for gjennomføring av alle overflateaktiviteter
- Betydelig redusert tid på gjennomføring av hellakkering
- Redusert miljøpåvirkning ved at man unngår kostbar og lite miljøvennlig veitransport
- Økt kundetilfredshet gjennom mer attraktive vogner og høyere renhetsgrad
- Godt arbeidsmiljø for medarbeidere gjennom nye og moderne fasiliteter
- Bedre forutsigbarhet i vognstyringen
- En moderne lakkhall legger til rette for å utføre lakkering og overflatearbeid på T-banens arbeidsmaskiner og annet materiell

Den nye lakkhallen vil legges til eksisterende bygningsmasse på T-banens verksted på Ryen. Foto: Sporveien
Fremdrift
Sporveien er nå i gang med forprosjektfasen. Byggestart er planlagt i løpet av første halvdel av 2026. Med forbehold om endringer, kan den nye lakkhallen etter planen stå klar til bruk i 2027.
Naboinfo
Sporveien ønsker å gjennomføre byggearbeidene med minst mulig ulempe for naboene i området. Ved behov vil vi sørge for god og tydelig informasjon til de nærmeste naboene i anleggsperioden.
Har du spørsmål om prosjektet?
Send oss en e-post, og merk gjerne emnefeltet "Ryen lakkhall".