Trikken skal fjernstyres fra Berlin

InnoTrans er verdens viktigste messe innen jernbaneteknologi og representerer en felles arena for kommunikasjon og formidling for hele bransjen.

Oppgradert Majorstuen Stasjon: Spor og plattform rettes ut, og stasjonsområdet får flere adkomster fra Slemdalsveien og Sørkedalsveien. Illustrasjon: Team Major

Trikken på Holtet trikkebase skal fjernstyres fra InnoTrans messen i Berlin.

På denne messen skal Sporveien Trikken sammen med trikkeprodusenten CAF demonstrere live hvordan trikken kan fjernstyres. Gjester som besøker messen vil få mulighet til å fjernstyre trikken.

Den fysiske trikken står plassert på Holtet i Oslo og vil bli fjernstyrt direkte fra messen i Berlin.

Den første messedagen vil seansen foregå på Europe`s Rail standen. Her er det forhåndsavtalt hvilke personer som får mulighet til å fjernstyre trikken med en obligatorisk fjernstyrings-vognfører fra Sporveien Trikken ved sin side. De påfølgende messedagene vil det være mulig for andre besøkende å fjernstyre trikken fra CAF sin messestand. Da også med en obligatorisk godkjent fjernstyrings-vognfører fra Sporveien Trikken ved sin side.


Skal du til InnoTrans?

Hvis du som politiker eller norsk presse skal til messen i Berlin så vil vi gjerne høre fra deg slik at vi kan invitere deg til sesjonene. CAF vil ha en egen stand på messen der Sporveien også vil være til stede. Send oss en epost til presse@sporveien.no med emnefeltet «InnoTrans» slik at vi kan sørge for at du blir invitert til fjernstyringen. Sesjonene er på gitte tidspunkt i perioden 24.9.-26.9.24.

Eksklusivt fjernstyrings-arrangement på Holtet i etterkant av messen i Berlin

I etterkant av InnoTrans messen vil Sporveien Trikken arrangere samme oppsetning på Holtet i Oslo der utvalgte norske politikere, presse og eksterne fagpersoner vil få muligheten til å delta. Arrangementet krever påmelding av sikkerhetsmessige årsaker. Ønsker du å få informasjon og invitasjon til denne oppsetningen så send en epost til presse@sporveien.noog skriv «Fjernstyring av trikk» i emnefeltet.


Om fjernstyringsprosjektet

Samarbeidet mellom Sporveien Trikken og trikkeprodusenten CAF er et EU-forskningsprosjekt som er finansiert gjennom Horisont Europe. Prosjektet er omfattende, det er flere land og selskaper som deltar i samme prosjekt og fellesnavnet for prosjektet er R2DATO. Navnet er en forkortelse for Rail to Digital automated up to autonomous train operation

For Sporveien Trikken sin del går R2DATO prosjektet ut på å teste ut teknologi på trikken som kan bidra til å understøtte daglig drift av trikk og gjøre trikkehverdagen sikker og forutsigbar for alle som jobber og reiser med trikk. Svarene R2DATO kommer frem til vil bidra til å sette den teknologiske standarden for skinnegående trafikk i Europa.

FAKTA om InnoTrans

InnoTrans er verdens ledende messe for transportteknologi, som dekker områdene person- og godstransport. Messen holdes hvert annet år i Berlin og viser de nyeste innovasjoner og trender i den globale jernbaneindustrien. InnoTrans 2024 blir den 15. utgaven av arrangementet.


Sporveien er Norges største leverandør av kollektivtransport målt i antall reiser. I datterselskapene Sporveien T-banen, Sporveien Trikken og Unibuss ble det i 2022 gjennomført 217 millioner enkeltreiser.

 

Konsernet har 3300 ansatte, og i 2022 hadde selskapet en omsetning på 5 milliarder kroner. Sporveien eier, utvikler og forvalter infrastrukturen knyttet til T-bane og trikk - det vil si skinner, stasjoner, tuneller, baser, bygninger og signalanlegg. Konsernet har også et helhetlig ansvar for driften av kollektivtrafikken, inkludert vedlikehold og oppgraderinger av vogner, busser, skinner og annen infrastruktur. Sporveien eier i tillegg datterselskapene Sporveien Vognmateriell, Sporveien Bussanlegg og Sporveien Media. Sporveien er 100 prosent eid av Oslo kommune.

 

Sporveien skal bidra aktivt til at Oslo har et fremtidsrettet, sikkert og miljøvennlig kollektivtilbud som ivaretar innbyggernes mobilitetsbehov. Vi skal bidra til å forvalte ressursene i kollektivsystemet slik at samfunnet får mest mulig kollektivtrafikk for pengene.