Trikk i Josefines gate – nå er sporet ferdig
Sporveien har ferdigstilt det midlertidige trikkesporet i Josefines gate én måned tidligere enn planlagt.

For første gang på 100 år går det trikk i Josefines gate igjen. Juletrikken kjørte på den nye trikketraseen da den åpnet (foto: Sporveien).
– Dette er en gledens dag for alle som er glade i trikken og byen vår! Nå kan trikken kjøre på ny, midlertidig trasé via Josefines gate, noe som sikrer et velfungerende kollektivtilbud for de reisende frem til trikkeskinnene i Pilestredet er skiftet ut, sier Margrete Hansen, konserndirektør for eiendom og utbygging i Sporveien.
Trikk 17 og 18 som vanligvis kjører i Pilestredet, vil i tiden fremover bruke den midlertidige trikketraseen gjennom Josefines gate. Skinnene i Pilestredet mellom Parkveien og Bislett er i kritisk dårlig forfatning og tåler ikke en vinter til. Sporveien er derfor avhengig av å oppgradere strekningen i Pilestredet før trikken kan komme tilbake til sin opprinnelige trasé.
– Sporveien er klar til å gå i gang med oppgraderingen av Pilestredet så snart vi får klarsignal for dette. Trafikkbildet og viktigheten av å sikre fremkommeligheten for brannbiler og ambulanser, gjør imidlertid at vi må vente med byggestart til etter at Ring 1 er gjenåpnet, sier Margrete Hansen.
Takker nærmeste naboer
Prosjektleder Jan Vidar Husby i Sporveien deler gleden over at det midlertidige trikkesporet i Josefines gate tas i bruk før jul, i stedet for på nyåret som var den opprinnelige planen.
– Grunnforholdene under bakken har gjort det mulig for oss å justere fremdriftsplanen og fremskynde ferdigstillingen. Det å åpne trikkesporet en måned før tiden, blir Sporveiens julegave til naboene. Jeg vil rette en stor takk for tålmodigheten i byggeperioden til alle som bor og ferdes tett på området der vi har arbeidet, sier prosjektleder Jan Vidar Husby i Sporveien.
Prosjektlederen takker også entreprenøren Trasé AS for god innsats gjennom høstens arbeidsperiode, i tillegg til øvrige samarbeidspartnere og Sporveiens egne ansatte. Byggingen av det midlertidige trikkesporet i Josefines gate startet i august i år, og sporet skal brukes frem til oppgraderingen i Pilestredet er ferdig – etter planen i 2028.
Trikk tilgjengelig for alle
Det har vært viktig å få på plass et midlertidig spor for trikken i Josefines gate for å sikre et best mulig kollektivtilbud frem til Pilestredet er ferdig oppgradert. Trikk på midlertidig spor sørger for at de reisende slipper unødvendige bytter mellom transportmidler. I tillegg er trikken universelt utformet og lett tilgjengelig for rullestolbrukere, reisende med barnevogn og andre med spesielle behov. Trikken via Josefines gate betjener alle dagens trikkeholdeplasser med unntak av Dalsbergstien, og løsningen gjør at kollektivtilbudet til de reisende i Oslo opprettholdes på en best mulig måte frem til Pilestredet er ferdig oppgradert.
Historisk sus
Det er for øvrig ikke første gang det går trikk i Josefines gate. For temmelig nøyaktig 100 år siden, frem til 1925/1926, gikk det elektrisk sporvei gjennom daværende Josephine gade i Christiania.
Midlertidig bussholdeplass
Nå når trikken tar i bruk det midlertidige sporet i Josefines gate, får 21-bussen tilbake sin opprinnelige trasé via Josefines gate. Det er en endring ved at Homansbyen bussholdeplass er midlertidig flyttet fra Josefines gate og over på andre siden av Hegdehaugsveien. Denne midlertidige bussholdeplassen vil være i bruk frem til oppgraderingen av Pilestredet er ferdig. Oppdatert reiseinformasjon fås i Ruters kanaler.
Fakta: De 3 fasene i prosjektet
• Fase 1 gjelder bygging av det midlertidige trikkesporet i Josefines gate.
• Fase 2 starter med oppgradering av trikkeinfrastrukturen og utskifting av gamle vann- og avløpsrør i Pilestredet ovenfor Parkveien. Sporveien samarbeider med Vann- og avløpsetaten om gjennomføringen, og byggestart skjer etter planen når Ring 1 gjenåpner for trafikk i 2027.
• Fase 3 omfatter fjerning av det midlertidige trikkesporet i Josefines gate, som vil skje når oppgraderingen i Pilestredet er ferdig, etter planen i 2028.
Fakta: Resultatet når Pilestredet oppgraderes
• Den totale oppgraderingen i Pilestredet sikrer videre drift med trikk til Rikshospitalet, Ullevål sykehus og flere utdanningsinstitusjoner
• Pilestredet får et kvalitetsmessig- og estetisk løft, med ny trikkeinfrastruktur og nye vann- og avløpsrør.
• Dalsbergstien holdeplass blir fornyet og mer tilgjengelig for alle.
• Den totale fornyelsen bidrar til bedre vannkvalitet, en bærekraftig overvannshåndtering og hyggeligere byrom.
Fakta: 10 punkter om Pilestredet-prosjektet
• Sporveien skal skifte ut trikkeskinner og oppgradere fundamentet under trikkesporene i Pilestredet, fra Parkveien til Sporveisgata.
• Fornyelsen av trikkeinfrastrukturen er kritisk viktig og helt nødvendig for å fortsette og kjøre trikk på strekningen.
• Enkelte kontaktledningsmaster og strømledningen til trikken skal byttes.
• Det skal gjøres tiltak på Dalsbergstien holdeplass med blant annet nytt dekke med ledelinjer for blinde og svaksynte.
• Sporveien samhandler med Vann- og avløpsetaten, som skal skifte ut og fornye nærmere 150 år gamle rør og vannledninger i Pilestredet og et stykke inn i Dalsbergstien.
• Oppgraderingen i Pilestredet må av trafikale årsaker vente til Ring 1 er gjenåpnet, noe som etter planen skjer i 2027.
• Trikkeinfrastrukturen i Pilestredet er så gammel og slitt at den tåler ikke en vinter til. Derfor er det nødvendig å få på plass et midlertidig trikkespor i Josefines gate allerede nå, slik at trikken kan kjøre der i stedet for i Pilestredet.
• Trikk på midlertidig trasé i Josefines gate gir et best mulig kollektivtilbud til de reisende inntil oppgraderingen i Pilestredet er ferdig.
• Det midlertidige trikkesporet i Josefines gate blir fjernet så snart oppgraderingen i Pilestredet er ferdig, etter planen i 2028.
• Les mer om planene i Pilestredet og trikk på midlertidig spor på Sporveiens informasjonsside
Sporveien er Norges største leverandør av kollektivtransport målt i antall reiser. I datterselskapene. Sporveien T-banen, Sporveien Trikken og Unibuss ble det i 2024 gjennomført 264 millioner enkeltreiser. Konsernet har 3400 ansatte, og i 2024 hadde selskapet en omsetning på 5,7 milliarder kroner. Sporveien eier, utvikler og forvalter infrastrukturen knyttet til T-bane og trikk - det vil si skinner, stasjoner, tuneller, baser, bygninger og signalanlegg. Konsernet har også et helhetlig ansvar for driften av kollektivtrafikken, inkludert vedlikehold og oppgraderinger av vogner, busser, skinner og annen infrastruktur. Sporveien eier i tillegg datterselskapene Sporveien Vognmateriell, Sporveien Bussanlegg og Sporveien Media. Sporveien er 100 prosent eid av Oslo kommune.
Sporveien skal bidra aktivt til at Oslo har et fremtidsrettet, sikkert og miljøvennlig kollektivtilbud som ivaretar innbyggernes mobilitetsbehov. Vi skal bidra til å forvalte ressursene i kollektivsystemet slik at samfunnet får mest mulig kollektivtrafikk for pengene.
