Tiltak for en bedre trikkereise i Grefsenveien
Sporveien skal skifte ut 150 meter trikkeskinner i svingen ved Doktor Smiths vei, for å sikre fremkommeligheten til trikken og gi de reisende en mer komfortabel trikketur. Det blir buss for trikk i tre uker mens arbeidet pågår.

Arbeidet ved Doktor Smiths i retning Storo er nødvendig vedlikehold, frem til en større oppgradering kommer (foto: Sporveien).
– Det er på høy tid å skifte ut trikkeskinnene i retning sentrum ved Doktor Smiths vei, fordi skinnene som ligger der er gamle og slitt. For noen år siden ble Grefsenveien oppgradert med nye trikkespor fra Storo til Disen og Platåveien til Kjelsåsalléen. Nå er sporet mellom Glads vei og Doktor Smiths vei stedvis i en slik forfatning at det må gjøres tiltak også her, sier Tone Manum, banesjef for trikken i Sporveien.
Sporveien følger nøye med på trikkeinfrastrukturen og har god oversikt over hvor det er behov for vedlikehold. Tilstanden til sporene og de økonomiske ressursene som er tilgjengelig, er avgjørende for hvor det prioriteres å gjøre tiltak.
Nødvendig vedlikehold
Utskiftingen av trikkeskinnene ved Doktor Smiths vei i Grefsenveien, er å regne som nødvendig vedlikehold. Sporet i retning sentrum er nå i så dårlig kvalitet at trikken må kjøre med redusert hastighet fra Glads vei og nedover i retning Storo. Planen noen år frem i tid, er at den delen av Grefsenveien som ikke nylig har fått nye skinner og nytt fundament, skal få en større oppgradering.
Buss for trikk i tre uker
Arbeidet i Grefsenveien ved Doktor Smiths vei starter for fullt mandag 22. september, med noen forberedende arbeider i forkant. For å arbeide mest mulig effektivt i trikketraseen, blir det satt inn buss for trikk i de tre ukene arbeidet varer, fra mandag 22. september til mandag 13. oktober. Det blir lysregulering før og etter anleggsområdet i Grefsenveien. Sporveien ber syklister, bilister og andre som beveger seg i området om å ferdes med aktsomhet, ta det med ro og følge skiltingen på stedet.
– Vi vil takke naboer, reisende og andre som er berørt for tålmodigheten mens vedlikeholdsarbeidet pågår. Når arbeidet er ferdig i midten av oktober, kan alle se frem til en raskere og mer behagelig reise med trikken i Grefsenveien, sier Tone Manum i Sporveien.
Sporveien tar forbehold om vær og vind som kan påvirke fremdriften, og henviser til Ruter.no og Ruter-appen for oppdatert reiseinformasjon.
FAKTA OM ARBEIDET
Trikkeskinnene nedenfor Glads vei i retning sentrum er slitt og må skiftes ut for at trikken igjen skal kunne kjøre med normal hastighet på strekningen. Sporveien beregner tre uker på arbeidet, som starter mandag 22. september. Det blir buss for trikk i byggeperioden.
-
Planlagt vedlikehold: Sporveien skal skifte ut 150 meter trikkeskinner i Grefsenveien, mellom Glads vei holdeplass og Doktor Smiths vei. Eksisterende asfalt og betong fjernes, og nye skinner legges før betong og asfalt reetableres. Vedlikeholdet er nødvendig for å gjenopprette normal hastighet for trikken i denne delen av Grefsenveien.
-
Tidsplan for arbeidet: Arbeidet starter mandag 22. september og forventes å være ferdig mandag 13. oktober. Arbeidene vil i utgangspunktet foregå mellom kl 07 og 19.
-
Trafikk og fremkommelighet: Grefsenveien holdes åpen for syklister, biltrafikk og annen ferdsel i byggeperioden, men det blir lysregulering forbi anleggsområdet. Det settes inn buss for trikk mellom Disen og Kjelsås for kollektivreisende så lenge arbeidet varer (uke 39, 40 og 41). Buss for trikk vil kjøre langs Grefsenveien på sin vei tur–retur Kjelsås, og av- og påstigning skjer fra dagens trikkeholdeplasser.
- Effekten av tiltakene: Etter utskifting av 150 meter trikkespor vil trikken kunne kjøre med normal hastighet nedover Grefsenveien igjen. De reisende kan se frem til en raskere og mer komfortabel tur med trikken i Grefsenveien.
Sporveien er Norges største leverandør av kollektivtransport målt i antall reiser. I datterselskapene. Sporveien T-banen, Sporveien Trikken og Unibuss ble det i 2024 gjennomført 264 millioner enkeltreiser. Konsernet har 3400 ansatte, og i 2024 hadde selskapet en omsetning på 5,7 milliarder kroner. Sporveien eier, utvikler og forvalter infrastrukturen knyttet til T-bane og trikk - det vil si skinner, stasjoner, tuneller, baser, bygninger og signalanlegg. Konsernet har også et helhetlig ansvar for driften av kollektivtrafikken, inkludert vedlikehold og oppgraderinger av vogner, busser, skinner og annen infrastruktur. Sporveien eier i tillegg datterselskapene Sporveien Vognmateriell, Sporveien Bussanlegg og Sporveien Media. Sporveien er 100 prosent eid av Oslo kommune.
Sporveien skal bidra aktivt til at Oslo har et fremtidsrettet, sikkert og miljøvennlig kollektivtilbud som ivaretar innbyggernes mobilitetsbehov. Vi skal bidra til å forvalte ressursene i kollektivsystemet slik at samfunnet får mest mulig kollektivtrafikk for pengene.
