Sporveien oppgraderer Holmenkollbanen og Sentrumsbanen
I forbindelse med ombyggingen av Majorstuen stasjon, vil Sporveien benytte bruddet fra 5. juli til 10. august til samtidige arbeider, både høyt over byen i Holmenkollåsen og på fellesstrekningen under sentrum mellom Stortinget og Nationaltheatret.

T-banens linje 1 med utsikt over Oslofjorden. I sommer skal viktig infrastruktur på Holmenkollbanen oppgraderes (Foto: Sporveien). .
T-baneløft på flere fronter
I jubileumsåret 2025 skal T-banen gjennom flere oppgraderinger for å gjøre tilbudet mer robust, attraktivt og klart for fremtiden. Sporveien gjennomfører og samordner flere store prosjekter, som sammen med Fornebubanen bidrar til å øke kapasiteten til T-banen i årene som kommer: Fram mot 2030 skal T-banen i Oslo få flere stasjoner, hyppigere avganger gjennom sentrum og nærmere 20 prosent mer kapasitet. I år oppgraderer Sporveien Majorstuen T-banestasjon og publikum får større plattformer, flere adkomster og en ny gang- og sykkelbru over sporene. Når Majorstuen stasjon uansett må stenge åpner det seg et mulighetsvindu for samtidig vedlikehold på infrastrukturen – både på Holmenkollbanen og på fellesstrekningen mellom Stortinget og Nationaltheatret.
– Sommertid er høytid for Sporveiens vedlikeholdsprosjekter. Ved å arbeide i en periode der mange ferierer og har fri, unngår vi å skape for mye plunder og heft for pendlere og kollektivreisende. Samtidig er det kostnadsbesparende og samfunnsnyttig å samkjøre flere vedlikeholdsprosjekter på T-banen, og det gjør vi nå ved å samtidig oppgradere Holmenkollbanen og Sentrumsbanen mens Majorstuen stasjon er stengt for trafikk. Vi jobber effektivt innenfor de rammene vi har, samtidig er det er helt avgjørende for et godt og stabilt tilbud og trygge leveranser i årene som kommer, at det fortsatt investeres i infrastrukturen, sier Ole Christian Skredsvig, banesjef T-bane i Sporveien.
Historiske Holmenkollbanen
Holmenkollbanen ble satt i drift mellom Majorstuen og Slemdal i 1898, og var den gang både Nordens første forstadsbane- og Norges første jernbanelinje med elektrisk drift. Banen ble samme år forlenget til Besserud, mens den først i 1916 gikk helt frem til Frognerseteren, på det som den gangen het Tryvannsbanen. Strekningen er i dag stedvis preget av svært slitt infrastruktur, og mange parseller har nedsatt hastighet – i sporet rett nord for Holmenkollen T ligger det faktisk skinner fra 1941!
For å imøtekomme fremtidige behov og forventet trafikkvekst, er det avgjørende at infrastrukturen på Holmenkollbanen forbedres og oppgraderes. I tillegg til skinne- og svilleskift fra Vettakollen til Voksenkollen, skal det gjennomføres omfattende fjellsikring ved Gråkammen, samt oppgradering av stikkrenner for bedre overvannshåndtering ved Voksenlia og Lillevannsveien. Ved Vettakollen og Skådalen skal planovergangene fornyes, og disse vil holdes stengt for passeringer i perioden arbeidene pågår.
Fast spor mellom Stortinget og Nationaltheatret
Sentrumsbanen, og strekningen mellom Stortinget og Nationaltheatret, er en av Sporveiens mest trafikkerte banestrekninger. Solid infrastruktur på fellesstrekningen som binder grenbanene i øst og vest sammen, er essensielt for å opprettholde god regularitet i hele T-banenettet. I tunnelen mellom Stortinget og Nationaltheatret kjører T-banen i et såkalt fastspor, der ballastlaget i pukk er erstattet med en fast konstruksjon i betong. I forbindelse med sommerbruddet på Majorstuen stasjon må alle T-banetog fra øst snu i vendesløyfen ved Stortinget T, og dette gjør det mulig å samtidig oppgradere det 350 meter lange fastsporet mellom sentrumsstasjonene Stortinget og Nationaltheatret.
Sommerjobbing for bedre hverdagsreiser
Rail Production AS har fått i oppdrag fra Sporveien å oppgradere både Holmenkollbanen og fastsporet på Sentrumsbanen.
– Vi er stolte over å bidra til et så viktig samfunnsoppdrag. Oppgraderingene vil styrke infrastrukturen og forbedre tilbudet for kollektivtrafikanter både over og under bakken i Oslo, sier Kenneth Poulsen, administrerende direktør i Rail Production AS.
Oppgraderingene skjer i tett samarbeid med Sporveien, og har som mål å sikre en mer driftssikker og effektiv reisehverdag for tusenvis av reisende.
– Vi liker å kalle dette vår «sommerjobb i hovedstaden». Våre dyktige kollegaer har gjort en formidabel innsats i forberedelsene, og vi ser frem til en produktiv sommer hvor vi bidrar til bedre hverdagsreiser for byens innbyggere, sier Britt Askeli, prosjektleder i Rail Production AS.
Dette skal gjøres på Holmenkollbanen:
- Gråkammen: vegetasjonsrydding, bergrensk og fjellsikring.
- Vettakollen: ny ballast, nye sviller og 1000 meter med nye skinner. Fornyelse av planovergang.
- Skådalen: nye skinner på inngående side, samt utskifting av masse. Fornyelse av planovergang.
- Besserud: ballastskift og svillebytte.
- Holmenkollen: om lag 600 meter med skinner skal byttes. Ved veksel nord for Holmenkollen T skal 400 meter med skinner og sviller byttes ut.
- Voksenlia: utbedring av stikkrenner for bedre overvannshåndtering, 800 meter med nye skinner og etablering av ny kabelkanal. Utbedring av rekkverk over bro, samt etablering av gabioner.
- Lillevannsveien: etablering av ny stikkrenne for overvann.
- Lillevann - Voksenkollen: 3000 meter med nye skinner, nye sviller og ballastutskifting.
Dette skal gjøres på Sentrumsbanen:
- 350 meter skinnebytte med fastspor inkl. overgangssone i begge retninger mellom Stortinget og Nationaltheatret
- Bytte av om lag 350 meter strømskinner i begge retninger mellom Stortinget og Nationaltheatret
- Optimalisere sporgeometri
- Nytt system med nye fester og påstøp
- Utbedre overvannssituasjonen i tunnelen
For mer informasjon:
Peder Skoglund, kommunikasjonsrådgiver
976 26 097, peder.skoglund@sporveien.com
Sporveien er Norges største leverandør av kollektivtransport målt i antall reiser. I datterselskapene. Sporveien T-banen, Sporveien Trikken og Unibuss ble det i 2023 gjennomført 256 millioner enkeltreiser. Konsernet har 3700 ansatte, og i 2023 hadde selskapet en omsetning på 5,6 milliarder kroner.
Sporveien eier, utvikler og forvalter infrastrukturen knyttet til T-bane og trikk - det vil si skinner, stasjoner, tuneller, baser, bygninger og signalanlegg. Konsernet har også et helhetlig ansvar for driften av kollektivtrafikken, inkludert vedlikehold og oppgraderinger av vogner, busser, skinner og annen infrastruktur.
Sporveien eier i tillegg datterselskapene Sporveien Vognmateriell, Sporveien Bussanlegg og Sporveien Media. Sporveien er 100 prosent eid av Oslo kommune.
Sporveien skal bidra aktivt til at Oslo har et fremtidsrettet, sikkert og miljøvennlig kollektivtilbud som ivaretar innbyggernes mobilitetsbehov. Vi skal bidra til å forvalte ressursene i kollektivsystemet slik at samfunnet får mest mulig kollektivtrafikk for pengene.
