Nye konserndirektører i Sporveien

Sporveien satser på godt etablerte og yngre krefter når vi ansetter konserndirektører for stabsområdene Strategi og samfunn og for Teknologi og data.

Sporveiens hovedkontor ligger på Tøyen i Oslo

Sporveiens hovedkontor ligger på Tøyen i Oslo.

– Sporveien er inne i en spennende fase med ny konsernstrategi, store kollektivsatsinger og en pågående organisasjonsutvikling. I sum skal dette sikre at vi fortsetter å levere god kollektivtrafikk, og bidra til å skape en enda grønnere og mer levende by, sier konsernsjef Birte Sjule og utdyper:

- Fremover skal vi levere et mobilitetstilbud i verdensklasse samtidig som vi svarer ut vårt viktige samfunnsoppdrag; mer kollektivtrafikk for pengene. Det krever nyskapning innenfor de ressursene vi forvalter. Nå gleder oss til å ta imot Kjell S. Rakkenes (55) som konserndirektør for Strategi og samfunn og Martine Lysebo (29) som konserndirektør for Teknologi og data.

Lang karriere innen strategi, bærekraft og kommunikasjon
Kjell S. Rakkenes (55) kommer fra stillingen som konserndirektør Strategi og rammevilkår i Nortura. Utover å ha ansvaret for Norturas konsernstrategi, har han ansvar for nærings- og handelspolitikk, bærekraft og kommunikasjon. Han har bred erfaring fra kommunikasjon, strategi og forretningsutvikling, med lederroller i PR-byråer, Posten og som journalist i aviser som Dagens Næringsliv og Finansavisen. Rakkenes har også styreerfaring, blant annet som styreleder i Tun Media og styremedlem i UN Global Compact.

Og samfunnsansvar er et nøkkelord i Rakkenes’ karriere.

– Jeg drives av å levere på områder som er med og forenkler hverdagen og har betydning for folk. Sporveien er en slik arbeidsplass, og det å bidra til å utvikle kollektivtransport og å levere på et så viktig samfunnsansvar er noe jeg virkelig ser frem til, sier Rakkenes.

Satser tungt på data
Martine Lysebo (29) er ansatt i en nyopprettet stilling som konserndirektør for Teknologi og data (CTO). Hun kommer fra jobben som direktør for Distribusjon og kommersiell IT i Widerøe, med ansvar for digital transformasjon, datadrevet forretningsutvikling og distribusjonsstrategi. Hun har vært leder for Widerøes websider og mobilapp med to mrd. i omsetning, inkludert ansvar for digital kundeopplevelse. Før hun kom til Widerøe var Martine konsulent hos Capgemini.

Også Lysebo ser frem til å ta fatt på sin nye jobb.

– Sporveien skal ut på en ekstremt spennende reise. Det gjelder både selve samfunnsoppdraget og de tekniske utfordringene man skal ta tak i. Veldig kult at man satser på data, som står mitt hjerte særlig nært. Jeg er opptatt av hvordan all dataen vi skaper hver dag kan brukes til å gjøre folks hverdag bedre.

Begge begynner i Sporveien 1.1.2026.


Sporveien er Norges største leverandør av kollektivtransport målt i antall reiser. I datterselskapene. Sporveien T-banen, Sporveien Trikken og Unibuss ble det i 2024 gjennomført 264 millioner enkeltreiser. Konsernet har 3400 ansatte, og i 2024 hadde selskapet en omsetning på 5,7 milliarder kroner. Sporveien eier, utvikler og forvalter infrastrukturen knyttet til T-bane og trikk - det vil si skinner, stasjoner, tuneller, baser, bygninger og signalanlegg. Konsernet har også et helhetlig ansvar for driften av kollektivtrafikken, inkludert vedlikehold og oppgraderinger av vogner, busser, skinner og annen infrastruktur. Sporveien eier i tillegg datterselskapene Sporveien Vognmateriell, Sporveien Bussanlegg og Sporveien Media. Sporveien er 100 prosent eid av Oslo kommune.

 

Sporveien skal bidra aktivt til at Oslo har et fremtidsrettet, sikkert og miljøvennlig kollektivtilbud som ivaretar innbyggernes mobilitetsbehov. Vi skal bidra til å forvalte ressursene i kollektivsystemet slik at samfunnet får mest mulig kollektivtrafikk for pengene.