Natt til søndag kan du ta nattåpen T-bane
Fra 16. november til 28. desember kan reisende ta T-banen natt til søndag på linje 2 og 3.
Ruter og Sporveien gjennomfører en test av nattåpen T-bane natt til søndag på linje 2 og 3 de neste syv ukene. Første mulighet til å ta T-bane om natten blir natt til 16. november.
Nattåpen T-bane kommer til å ha avgang hvert 30. minutt i hver retning for hver linje. De siste T-banene går fra endeholdeplassene Østerås, Kolsås, Ellingsrudåsen og Mortensrud mellom klokken 03.30 og 03.45.
Alle avgangstider finner du i reiseplanleggeren i Ruter-appen eller på ruter.no.
Byråd for miljø og samferdsel, Marit Vea, gleder seg over at de reisende nå kan prøve nattåpen T-bane.
– Jeg er glad for at vi endelig får til en test med nattåpen T-bane. Det vil gi mange en lettere vei hjem fra byen i julebordsesongen. Jeg håper mange vil benytte seg av tilbudet og at testen blir en suksess, sier hun.
Nattbussen kjører ikke samtidig med nattåpen T-bane
Nattbusslinjene 2N og 3N vil ikke kjøre natt til søndag når T-banen er i drift, men vil kjøre som vanlig natt til lørdag. Morgenbuss 2N fra Lørenskog vil kjøre som vanlig på søndag morgen.
Dette er et testprosjekt, hvor målet er å høste innsikt og erfaring om nattåpen T-bane. Derfor er vi helt avhengige av innspill og tilbakemeldinger fra de reisende. De reisende kan gi tilbakemelding på tilbudet ved å scanne en QR-kode på holdeplassene for nattbuss eller ved å gå inn på ruter.no.
– For å gjennomføre en reell test av nattåpen T-bane, så er det et poeng at ikke nattbussen går samtidig. Dette er første gang det kjøres T-bane i Oslo og Bærum om natten, dermed gir dette en unik mulighet til å høste erfaring. Vi vil blant annet undersøke hvordan kundene opplever nattilbudet og hvilke konsekvenser nattåpen T-bane har for punktlighet og drift, sier Snorre Lægran, direktør for plan i Ruter.
Driftsmessige hensyn begrenser testperioden
2025 har vært et ekstraordinært år for T-banen med mye arbeid på skinnene, knyttet til vedlikehold, fornyelse og etablering av nytt signalsystem. I perioden 16. november til 28. desember åpnet det seg en mulighet for å teste nattdrift. Testen gjennomføres på linje 2 og 3 fordi disse linjene ikke vil komme i konflikt med viktig arbeid på T-banen.
Den totale logistikken med vedlikehold og etablering av nytt signalsystem gjør at det kun er mulig å kjøre T-bane én natt i uken.
– Det ligger en sammensatt logistikk bak T-banetilbudet, der vi bruker skinnene effektivt både dag og natt. Sammen med Ruter ser vi frem til å få tilbakemeldinger på hvordan et tilbud på nattestid blir mottatt, samtidig som vi får erfaring med å både kjøre nattbane og opprettholde den samme takten på blant annet vedlikehold, renhold, og forflytning av togsett som vi leverer i dag, sier driftssjef i T-banen, Trond Kjølstad.
Ekstra sikkerhet på nattestid
Vektertjenester inngår som en del av testen med nattåpen T-bane. Det vil være flere vektere enn normalt, både på utvalgte stasjoner i sentrum og mobile vektere.
De reisende vil finne rutetidene for nattåpen T-bane i reiseplanleggeren i Ruter-appen og på ruter.no. Billettprisen er den samme som ellers på døgnet.
Sporveien er Norges største leverandør av kollektivtransport målt i antall reiser. I datterselskapene. Sporveien T-banen, Sporveien Trikken og Unibuss ble det i 2024 gjennomført 264 millioner enkeltreiser. Konsernet har 3400 ansatte, og i 2024 hadde selskapet en omsetning på 5,7 milliarder kroner. Sporveien eier, utvikler og forvalter infrastrukturen knyttet til T-bane og trikk - det vil si skinner, stasjoner, tuneller, baser, bygninger og signalanlegg. Konsernet har også et helhetlig ansvar for driften av kollektivtrafikken, inkludert vedlikehold og oppgraderinger av vogner, busser, skinner og annen infrastruktur. Sporveien eier i tillegg datterselskapene Sporveien Vognmateriell, Sporveien Bussanlegg og Sporveien Media. Sporveien er 100 prosent eid av Oslo kommune.
Sporveien skal bidra aktivt til at Oslo har et fremtidsrettet, sikkert og miljøvennlig kollektivtilbud som ivaretar innbyggernes mobilitetsbehov. Vi skal bidra til å forvalte ressursene i kollektivsystemet slik at samfunnet får mest mulig kollektivtrafikk for pengene.
