Majorstuen stasjon åpner som planlagt lørdag 20. september

Sporveien har kommet så langt i oppgraderingen av Majorstuen stasjon at den kan åpne som planlagt for av- og påstigning fra i morgen. Seks uker senere kan T-banen også kjøre inn fra Borgen stasjon, og det vil være slutt på buss for bane.

Alt i rute: Samferdselsbyråd Marit Vea (t.h.) besøkte Majorstuen stasjon og konsernsjef Birte Sjule i Sporveien onsdag, og fikk med seg siste innspurt før åpning. Foto: Sporveien AS/Christian Loennechen

Alt i rute: Samferdselsbyråd Marit Vea (t.h.) besøkte Majorstuen stasjon og konsernsjef Birte Sjule i Sporveien onsdag, og fikk med seg siste innspurt før åpning. Foto: Sporveien AS/Christian Loennechen.

 

– Det er ingenting som kan erstatte T-banens evne til til å frakte mange mennesker raskt fra A til Å. Derfor er det en gledens dag når Majorstuen stasjon åpner for trafikk igjen, selv om det fortsatt gjenstår litt arbeid før vi kan si oss helt ferdig. De reisende får en bedre stasjon og en liten smakebit på resultatene av det store T-baneløftet vi er i gang med, sier samferdselsbyråd Marit Vea.

Før klokken 06.00 lørdag morgen vil de første T-banedørene åpne seg på Majorstuen stasjon. Det er nesten tre måneder siden sist.

– Vi varslet tidlig at 2025 kom til å bli et vrient og vanskelig T-baneår. Nå kan vi feire at første milepæl er oppnådd, og at mye vanskelig er unnagjort. Hverdagen blir enklere og smidigere for T-banepassasjerene når vi åpner stasjonen lørdag, sier konsernsjef Birte Sjule i Sporveien.

Slik ser det ut få dager før åpning. Foto: Sporveien AS


Sporveien understreker at stasjonen åpner med begrenset funksjonalitet og få adkomster, og arbeid vil pågå til våren 2026. Det er høy aktivitet de siste dagene før åpning for å støpe trapp og legge asfalt slik at passasjerene kan gå trygt.

– Alle de store gevinstene fra oppgraderingen av stasjonen realiseres først senere. Den første ser ut til å bli åpning av ny gang- og sykkelbru rundt nyttår. Men nå er det viktigste å gjøre det mulig å gå om bord på Oslos viktigste T-banestasjon etter Jernbanetorget, sier Sjule i Sporveien.

Takker for tålmodigheten

Ruter-sjef Bernt Reitan Jenssen sier et stort takk til Oslos tålmodige T-banepassasjerer.

– Dette er en merkedag for T-baneløftet. Majorstuen stasjon åpner igjen for av- og påstigning, og det blir lettere for reisende som reiser i området og ikke minst fra vest. Etter en tøff sommer, er vi nå i innspurten. Om en drøy måned åpner også linje 2 og 3 for normal trafikk, og den lange tiden med buss for bane er over også for de fra vest, sier Reitan Jensen.

Sporveiens konsernsjef Birte Sjule, Ruters adm. direktør Bernt Reitan Jenssen og etatsdirektør Irene Måsøval i Fornebubanen ser frem til to milepæler: Åpning av Majorstuen stasjon lørdag, og strekningen Borgen-Majorstuen 3. november. Foto: Sporveien AS

Ruter-sjefen sier Oslo-folk nok en gang har vist seg fra sin beste side.
– Jeg vil si takk til alle de reisende for tålmodigheten, den har vært avgjørende for at dette har gått bra, sier Reitan Jenssen.

Fornebubanen følger skjema

Sporveien og Fornebubanen har jobbet rett ved siden av hverandre på Majorstuen i lang tid, og siste status fra Fornebubanen er at påkoblingen til T-banenettet går etter planen. Passasjerene på linje 2 og 3 vil kunne ta T-banen igjen fra Borgen 3. november.

– Fornebubanen er i rute med arbeidene på Majorstuen. Det er bare seks uker igjen til 3. november når T-banen igjen kan kjøre gjennom Volvattunnelen og over nye Volvat bro inn til Majorstuen. Vi har jobbet for fullt i hele sommer og høst. Fornebubanen har fullført tunneldrivingen og nå pågår mindre støyende grunnarbeider, samt vann- og frostsikring i tunnel, sier etatsdirektør Irene Måsøval i Fornebubanen.

Fra Fornebubanens arbeid i Volvattunnelen. Her kjører T-banen om seks uker. Foto: Fornebubanen

Hektisk sommer på Majorstuen

Sporveien hadde før sommerens stenging planlagt alt arbeid i detalj sammen med hovedentreprenør NCC. Målet er alltid å holde T-banen stengt så kort som mulig, og gjøre mest mulig arbeid samtidig. Derfor ble det gjort arbeid både i sentrumstunnelen og på Holmenkollbanen de 5 ukene Majorstuen stengte helt i sommer.

– Ved å ferdigstille alt jernbaneteknisk på fem uker, kunne vi igjen la T-banen kjøre forbi Majorstuen i august. Dermed reduserte vi belastningen for de reisende mens vi fortsatte oppgraderingen, og mange kunne gå av på Frøen, som er en 600-700 meters spasertur fra Majorstukrysset, sier Sjule i Sporveien.

Hun retter en stor takk til stasjonens naboer.

– De har tatt støyten for Oslo i sommer. Heldigvis belønnes de snart med en moderne stasjon, ny gangbru, flere adkomster og færre omveier. Naboene har holdt ut midt i gravingen, byggingen og pipelydene fra anleggsmaskinene. Tusen takk for utholdenheten, sier Sjule.

Ny gangbru ble heist inn natt til 7. september. Rundt nyttår vil den åpne for bruk. Foto: Sporveien AS

Sporveien åpner stasjonen to dager tidligere enn opprinnelig planlagt. Det skyldes både Oslo Maraton og markedsdager i Bogstadveien. Disse arrangementene tiltrekker seg masse folk og innebærer stengte gater og endringer for buss og trikk, og da er det til god hjelp at folk igjen kan ta T-banen fra og til Majorstuen stasjon.

– Jeg vil gi en stor takk til alle de ansatte som har gjort en fantastisk jobb og gjort stengeperioden så kort som mulig, avslutter samferdselsbyråd Marit Vea.




Sporveien er Norges største leverandør av kollektivtransport målt i antall reiser. I datterselskapene. Sporveien T-banen, Sporveien Trikken og Unibuss ble det i 2024 gjennomført 264 millioner enkeltreiser. Konsernet har 3400 ansatte, og i 2024 hadde selskapet en omsetning på 5,7 milliarder kroner. Sporveien eier, utvikler og forvalter infrastrukturen knyttet til T-bane og trikk - det vil si skinner, stasjoner, tuneller, baser, bygninger og signalanlegg. Konsernet har også et helhetlig ansvar for driften av kollektivtrafikken, inkludert vedlikehold og oppgraderinger av vogner, busser, skinner og annen infrastruktur. Sporveien eier i tillegg datterselskapene Sporveien Vognmateriell, Sporveien Bussanlegg og Sporveien Media. Sporveien er 100 prosent eid av Oslo kommune.

 

Sporveien skal bidra aktivt til at Oslo har et fremtidsrettet, sikkert og miljøvennlig kollektivtilbud som ivaretar innbyggernes mobilitetsbehov. Vi skal bidra til å forvalte ressursene i kollektivsystemet slik at samfunnet får mest mulig kollektivtrafikk for pengene.