Joule legger ned drift av elsykkelabonnement – nå selges elsyklene
Sporveien AS har besluttet at datterselskapet Joule skal legge ned sin sykkelvirksomhet og realisere eiendelene knyttet til driften. Dagens kunder og andre interesserte vil få tilbud om å kjøpe elsyklene til en god pris.

Joule legger ned drift av elsykkelabonnement – nå selges elsyklene.
Joule ble etablert i 2022 som en del av Sporveiens ønske om å utforske mulighetene som ligger i å tilby helhetlige mobilitetstjenester til innbyggerne i Oslo. Selskapet har eget verksted, og har tilbudt elsykkel på abonnement og delbetaling. Seks av ti sier elsykkelen erstatter bil, ifølge Norsk elbilforening. Målet til Joule har vært å senke terskelen for å ta i bruk elsykkel.
– Vi er stolte av satsingen og de resultatene vi har oppnådd, det har vært et populært tilbud og mange har hatt glede av lett tilgjengelige elsykler, sier Margrete Hansen, konserndirektør for Eiendom og utbygging i Sporveien, og styreleder i Joule.
- Samtidig erkjenner vi at økonomien vår blir strammere fremover og i tråd med ny strategi skal vi prioritere hovedproduktene våre som er T-bane, trikk og buss. Når lønnsomheten dessverre ikke har vært god nok, kan vi ikke prioritere å videreføre Joule, sier Margrete Hansen.
Sporveien understreker at de ansatte i Joule blir godt ivaretatt.
- Vi har god dialog med de ansatte og målet er å finne andre passende roller i Sporveien, sier Hansen.
Elsyklene selges
At Joule legger ned driften betyr at kunder ikke lengre kan abonnere på elsykkel. Alle Joule sine kunder blir kontaktet på e-post med grundig informasjon om prosessen og der de enten kan kjøpe ut eller levere tilbake elsykkelen de abonnerer på.
De som er interessert i å kjøpe elsykler fra Joule, får mulighet til å kjøpe disse til gode priser. Eksisterende kunder vil få fortrinnsrett, deretter opprettes det et utsalg der de øvrige syklene kan kjøpes. Målet er å ha klart utsalget i november, og Joule publiserer forløpende informasjon på joule.no.
– Vi ønsker at syklene skal fortsette å skape gode elsykkelopplevelser, og vi er glade for å kunne tilby en god pris til de som er interesserte, sier Mia Charlotte Harboe, daglig leder i Joule.
Sporveien er Norges største leverandør av kollektivtransport målt i antall reiser. I datterselskapene. Sporveien T-banen, Sporveien Trikken og Unibuss ble det i 2024 gjennomført 264 millioner enkeltreiser. Konsernet har 3400 ansatte, og i 2024 hadde selskapet en omsetning på 5,7 milliarder kroner. Sporveien eier, utvikler og forvalter infrastrukturen knyttet til T-bane og trikk - det vil si skinner, stasjoner, tuneller, baser, bygninger og signalanlegg. Konsernet har også et helhetlig ansvar for driften av kollektivtrafikken, inkludert vedlikehold og oppgraderinger av vogner, busser, skinner og annen infrastruktur. Sporveien eier i tillegg datterselskapene Sporveien Vognmateriell, Sporveien Bussanlegg og Sporveien Media. Sporveien er 100 prosent eid av Oslo kommune.
Sporveien skal bidra aktivt til at Oslo har et fremtidsrettet, sikkert og miljøvennlig kollektivtilbud som ivaretar innbyggernes mobilitetsbehov. Vi skal bidra til å forvalte ressursene i kollektivsystemet slik at samfunnet får mest mulig kollektivtrafikk for pengene.
