Flere trikker tilbake i trafikk fra uke 39
Natt til 22. august ble det oppdaget feil på sandapparatene til flere av byens trikker. Feilen skyldtes en leveranse av bremsesand som også inneholdt småstein.

Sporveiens høyeste prioritet er å løse dette arbeidet på en trygg og grundig måte og har satt inn alle ressurser for å rette opp feilen.
- Arbeidsomfanget er vesentlig større enn vi først trodde, sier pressevakt i Sporveien, Gina Scholz. - Derfor tar dette tid og vi beklager de ulempene dette har skapt og fortsatt skaper for de reisende.
Krevende og sammensatt jobb
På hver trikk må 12 sandreservoarer tømmes og fylles med riktig sand, en jobb Sporveien er i mål med.
- Men i tillegg har vi oppdaget småstein i apparatene som blåser sanden ned på skinnene. Derfor må opp til 12 sandapparater på hver trikk demonteres, renses og testes før trikken kan settes tilbake i trafikk, forklarer Scholz.
Gradvis flere avganger
Trikkene vil fortsatt kjøre med 15-minutters frekvens ut uke 38, det vil si frem til og med 21. september. Fra mandag 22. september (uke 39) settes gradvis flere trikker tilbake i trafikk. Dette gir flere hundre avganger mer per hverdag fra samme dato. For de reisende kan denne endringen, som også betyr at enkeltavganger vises som innstilte, i en periode oppleves mer uforutsigbart enn dagens planlagt reduserte frekvens. Da er det viktig å understreke at tilbudet blir vesentlig bedre allerede fra første dag med denne endringen.
Og i ukene som følger vil stadig flere trikker komme tilbake i trafikk, og antallet innstillinger reduseres fortløpende.
- Vi forstår ulempen dette har, og er sammen med Sporveien opptatt av å komme tilbake til det ordinære tilbudet på trikken så fort som mulig, sier Øystein Dahl Johansen, pressevakt i Ruter. Ruter oppfordrer reisende til å sjekke Ruter-appen og Ruter.no for oppdatert reiseinformasjon.
Sporveien er Norges største leverandør av kollektivtransport målt i antall reiser. I datterselskapene. Sporveien T-banen, Sporveien Trikken og Unibuss ble det i 2024 gjennomført 264 millioner enkeltreiser. Konsernet har 3400 ansatte, og i 2024 hadde selskapet en omsetning på 5,7 milliarder kroner. Sporveien eier, utvikler og forvalter infrastrukturen knyttet til T-bane og trikk - det vil si skinner, stasjoner, tuneller, baser, bygninger og signalanlegg. Konsernet har også et helhetlig ansvar for driften av kollektivtrafikken, inkludert vedlikehold og oppgraderinger av vogner, busser, skinner og annen infrastruktur. Sporveien eier i tillegg datterselskapene Sporveien Vognmateriell, Sporveien Bussanlegg og Sporveien Media. Sporveien er 100 prosent eid av Oslo kommune.
Sporveien skal bidra aktivt til at Oslo har et fremtidsrettet, sikkert og miljøvennlig kollektivtilbud som ivaretar innbyggernes mobilitetsbehov. Vi skal bidra til å forvalte ressursene i kollektivsystemet slik at samfunnet får mest mulig kollektivtrafikk for pengene.
