Diakonhjemmet T-banestasjon skal stå klar i 2027
Etter 12 års planlegging er avtalen signert. Nå starter byggingen av Sporveiens første nye stasjon siden 2016.

Fra venstre: Styreleder i Diakonhjemmet stiftelse, Paul Erik Wirgenes; konsernsjef i Sporveien, Birte Sjule; administrerende direktør i Diakonhjemmet stiftelse, Ingunn Moser; prosjektleder for Diakonhjemmet stasjon, Ingeborg Krigsvoll; og prosjekteringsleder Anne Orheim fra Sporveien.
Antall mennesker som skal ferdes ved Diakonhjemmet vil øke dramatisk med høyskole, sykehus, sykehjem, videregående skole, flerbrukshall og studentboliger.
– Da behøver vi en moderne T-banestasjon som er universelt utformet, slik at alle kan bruke den, sier konsernsjef Birte Sjule i Sporveien.
Hun takker Diakonhjemmet for ypperlig samarbeid gjennom hele prosessen, og for deres finansielle bidrag til ny T-banestasjon,
– Dette er en gledens dag – nå er alt det formelle på plass for byggingen av en ny, universelt utformet Diakonhjemmet T-banestasjon, sier administrerende direktør i Diakonhjemmet stiftelse, Ingunn Moser.
12 års planlegging
Sist Sporveien åpnet en helt ny stasjon var i 2016, da Løren stasjon ble tatt i bruk. Rundt 11 år senere vil Diakonhjemmet stasjon stå klar, og erstatte to eldre og lite brukervennlige stasjoner – Frøen og Steinerud.
– Veien fram hit har vært lang, og tidvis også krevende, men vi kom i mål gjennom en sterk vilje til å finne løsninger. Her er det mange som skal ha en stor takk for å ha fått dette på plass, sier Moser.
Diakonhjemmets entreprenør AF Gruppen skal bygge teknisk rom for ny stasjon i kjelleren på ny videregående skole, og konstruere plattformen i retning sentrum for Sporveien. Sporveien ferdigstiller stasjon, bro og sporarbeid mot slutten av 2027. Det vil skje signaltekniske arbeider både for nytt og eksisterende signalsystem, arbeid som etter planen vil være i mål til romjula 2027.
Sporet flyttes nærmere Diakonhjemmet
Diakonhjemmet vil være en såkalt overgangsstasjon mellom eksisterende og nytt signalsystem frem til nytt signalsystem innføres på Holmenkollbanen, noe som ikke skjer før tidligst 2029.
Den nye stasjonen vil ha 120 meter lange plattformer med plass til tog med seks vogner. Som del av arbeidet skal også selve sporet flyttes seks meter nærmere Diakonhjemmet.
Åpner opp byen med to nye broer
– Å krysse T-banens spor er ofte vrient og omstendelig for gående og syklende, og da er det meget gledelig at vi åpner to broer i løpet av to år. Rundt nyttår kan gang- og sykkelbroen på Majorstuen stasjon åpne, og til jul i 2027 åpner vi altså tilsvarende bro på Diakonhjemmet. Det betyr noe for mennesker i byen vår, sier Sjule.
Alle nødvendige avtaler er nå på plass – både for byggingen av den nye Diakonhjemmet stasjon og for at Sporveien skal kunne gjennomføre byggearbeidene så effektivt og kortvarig som mulig.
– Vi ser frem til fortsatt godt samarbeid med Diakonhjemmet stiftelse i årene som kommer, sier Sporveiens konsernsjef.
– For alle studenter, pasienter, ansatte, pårørende, brukere og beboere vil en ny stasjon der du kan gå rett inn på torget og få direkte tilgang også til sykehuset bli en fantastisk forbedring i forhold til dagens situasjon. Dette ser vi fram til, avslutter administrerende direktør Ingunn Moser.
Sporveien er Norges største leverandør av kollektivtransport målt i antall reiser. I datterselskapene. Sporveien T-banen, Sporveien Trikken og Unibuss ble det i 2024 gjennomført 264 millioner enkeltreiser. Konsernet har 3400 ansatte, og i 2024 hadde selskapet en omsetning på 5,7 milliarder kroner. Sporveien eier, utvikler og forvalter infrastrukturen knyttet til T-bane og trikk - det vil si skinner, stasjoner, tuneller, baser, bygninger og signalanlegg. Konsernet har også et helhetlig ansvar for driften av kollektivtrafikken, inkludert vedlikehold og oppgraderinger av vogner, busser, skinner og annen infrastruktur. Sporveien eier i tillegg datterselskapene Sporveien Vognmateriell, Sporveien Bussanlegg og Sporveien Media. Sporveien er 100 prosent eid av Oslo kommune.
Sporveien skal bidra aktivt til at Oslo har et fremtidsrettet, sikkert og miljøvennlig kollektivtilbud som ivaretar innbyggernes mobilitetsbehov. Vi skal bidra til å forvalte ressursene i kollektivsystemet slik at samfunnet får mest mulig kollektivtrafikk for pengene.
