Lyd fra T-bane og trikk
Sporveiens virksomhet vil alltid lage noe lyd, enten den kommer fra T-bane, trikk, vedlikehold eller bygging. Vi jobber for at lyden skal være til minst mulig sjenanse, enten du bor tett på, er reisende eller opplever den på nært hold i bybildet.
Vedlikehold og bygning
Sporveien jobber året rundt med vedlikehold, oppgradering og utbygging av kollektivsystemet. Noe arbeid skjer stille og diskret, mens annet kan føre til støy – både på dag- og nattestid.
Vi forsøker alltid å legge støyende arbeid til dagtid. For å holde trafikken i gang på dagtid, må imidlertid noen oppgaver utføres om natten.
Sporveien ønsker å være en god nabo. Vi gjør vårt beste for å varsle om planlagt nattarbeid i nærmiljøet, og vi gir løpende informasjon om større prosjekter på nettsidene våre. Ved akutte behov, har vi dispensasjon til å utføre nattarbeid uten varsel, selv om det kan medføre kortvarig støy.
Forskjellige typer lyder:
Skinneskrik
Noen ganger låter trikken høyere enn vanlig. Dette kaller vi skinneskrik, og det er flere årsaker til at lyden oppstår. Det vil ofte kunne forekomme spesielt i tørt og varmt vær.
Nye trikkespor kan også føre til et litt annerledes lydbilde, når trikken kjører forbi. Nye trikker må også «gå seg litt sammen med sporet», før de med tiden blir mer lavmælte. Det er som nye sko som må gå seg til. Vi forventer derfor at lydbildet vil kunne bli enda bedre når vi bare får én type trikker i byen.
Det jobbes med en løsning for at de nye trikkene skal kunne smøre skinnene selv. Det vil kunne redusere lyden av gnisning mot skinnene ytterligere.
Varsellyder
Sporveien ønsker å bidra til bærekraftig mobilitet for alle, uavhengig av funksjonsnivå. T-bane og trikk har derfor lydsignaler som forteller når dørene åpnes og lukkes, og det gis talebeskjeder om bord som forteller om neste holdeplass og at man skal passe seg når man går av, for å nevne noe. Talebeskjeder gjør transporten enklere for blinde og svaksynte, og for passasjerer som ikke er kjent på strekningen.
Kjørelyd trikk
De nye trikkene er mer stillegående enn de gamle, men lydbildet er annerledes og det kan være nytt og uvant for mange. Forholdet til lyd er også personlig. Det som oppleves støyende for én person, kan være uproblematisk for en annen.
Slaglyd
Etter bytte av skinner, vil det i en periode kunne forekomme slaglyd fra skinneskjøter inntil vi får helsveiset skinnene, og dermed fjernet skjøte-gapene. Dette gjelder både T-bane og trikk.
Skinnesliping
I sommersesongen sliper vi skinnene for å fjerne rifler og bølger. Selve slipingen må dessverre skje om natten når det ikke går T-bane eller trikk. I perioden rett etter sliping, vil T-banen og trikken lage noe mer lyd, inntil vogn og skinne får «gått seg til» igjen.
Hastigheter
T-banesystemet er utstyrt med hastighetsbegrensning. Det er ikke mulig for fører å kjøre fortere enn lovlig hastighet på strekningen. Når en fører forflytter et tomt tog, vil det kunne oppleves som toget holder stor fart. Dette skyldes at det ikke er nødvendig å stoppe på stasjonene.
Trikk i bymiljø skal følge fartsgrensene i området i tillegg til interne regler. Sporveien utfører egne uanmeldte lasermålinger.
Krav til støy, grenseverdier og dispensasjon
Sporveien må etterleve Oslo kommunesforskrift om begrensning av støy. For prosjekter som går over tid og som periodevis overskrider grensene for støy, søker Sporveiens utførende entreprenør bydelsoverlegen om dispensasjon fra støyforskriften.
- naboer ikke blir berørt mer enn to netter etter hverandre
-
arbeidet ikke overstiger grensen for helseskadelig støy
Forskriftens krav gjelder innvendig lydnivå med vinduer, dører og ventiler lukket.
Relaterte lenker
Forskrift om begrensning av støy i Oslo kommune hos Lovdata Åpnes i ny fane
Forurensningsforskriften §5 om støy hos Lovdata Åpnes i ny fane
Henvendelser om støy fra T-bane, trikk eller anleggsvirksomhet
Hvis du over tid opplever plagsom støy som du antar er over grenseverdiene, kan du sende oss en melding her. Når vi mottar slike meldinger, vurderer vi hver sak individuelt.
Varsler til naboer
Vi varsler naboer om planlagt nattarbeid gjennom ulike kanaler, for eksempel via e-post og SMS på telefonen, elektroniske nyhetsbrev, oppslag og brev til beboere.
Sjekk her om du får SMS varsel om planlagt nattearbeid. Åpnes i ny fane