Sporveien inviterer leverandører av signalsystem for trikk til dialogkonferanse
Sporveien har igangsatt en forundersøkelse for Trikkens fremtidige signalsystem og inviterer leverandører til dialogkonferanse 13. november 2025.
Sporveien ønsker på sikt å investere i et nytt signalsystem for trikken i Oslo. Foto: Sporveien AS
Invitation to dialogue conference (In English for International Suppliers)
Read more:
Presentasjonen fra dialogkonferansen 13. november kan lastes ned her (PDF)
Invitasjon til dialogkonferanse
Den 13 november inviterer Sporveien til dialogkonferanse med leverandører av signalsystemer for informasjonsinnhenting i forbindelse med utforming av leverandør- og teknologiuavhengige funksjonskrav for trikkens fremtidige signalsystem.
Sporveien har igangsatt en forundersøkelse om trikkens fremtidige signalsystem, og får i den forbindelse bistand fra COWI AS. Målet med forundersøkelsen er å definere teknologi- og leverandøruavhengige funksjonelle krav til det fremtidige signalsystemet for Oslos trikkenett, se informasjonsbrev til leverandører:
Informasjonsbrev til leverandører kan lastes ned her (PDF)
Sporveien har investert i nye trikker i Oslo og alle trikkene er nå av type SL18. Dette gir Sporveien en unik mulighet til å vurdere fremtidige nye og moderne løsninger, og Sporveien ønsker på sikt å investere i et nytt signalsystem for trikken i Oslo. Som en del av denne forundersøkelsen ønsker vi å innhente informasjon fra leverandører av signal- og lettbane-systemer.
Vi inviterer derfor relevante leverandører til å dele informasjon om løsninger, teknologi, erfaringer og fremtidsvisjoner som vil gi viktig innspill til utforming av leverandør- og teknologiuavhengige funksjonskrav for trikkens fremtidige signalsystem.
Program: Dialogkonferanse 13. november kl. 09:00 – 16:00 i Oslo
Addresse: Stortingsgata kurs- og konferanse, Stortingsgata 20, Oslo
Agenda
09:00 - 09:15 Coffee and registration
09:15 - 09:20 Welcome and introduction
09:20 - 09:50 Sporveien; Vision and Aspirations for the Future
- The future Signaling System for the Oslo tram network, what do we want included in this?
- What’s to be continued?
- SPV’s future plans and aspirations
- Timeframe and Guidelines
09:50 - 10:25 Plenary session with suppliers and SPV/COWI
Themes:
- Possibilities for turnouts (switch) control
- Redirection/switching of the turnouts posision
- Convaying/displaying the turnouts posision (the «tip» of the switch´s posision)
- Communication
- What can be placed in Tram/SL18 and what must be in infrastructure?
- Driver assistance
10:25 - 10:35 Coffee break
10:35 - 11:20 The plenary session continues
Themes:
- Autonomy (future strategy and development with automation and Autonomy for trams)
- Use of standards/specifications/methodology for safety
- Smart maintenance
Economy and og Life Cycle Cost (LCC)
11:15 - 11:30 Summary of plenary session
11:30 - 12:15 Lunch
12:15 - 16:00 One-to-one meetings with suppliers and coffee
One-to-One with Suppliers:
We would like the suppliers to prepare a presentation for the One-to-One session that addresses the topics below. The suppliers are welcome to include relevant supporting information as attachments to their presentation.
Overarching themes:
- The supplier´s key strengths, solutions, and technologies
- How the supplier can meet Sporveien’s requirements and wishes, including any potential challenges
- The supplier´s plans and strategies for driver assistance and autonomy
- The supplier´s vision for the future
- Any additional ideas or input the supplier wish to share
Spesific questions we would like feedback on:
- What detection methods for turnouts control does the supplier offer that will work in Oslo's environment?
- Has the supplier delivered solutions adapted to Nordic conditions?
Special conditions in Oslo:
- The tram in Oslo mainly runs on urban tracks, on sight. In urban tracks, the tram runs in mixed traffic with buses, cars, bicycles, and pedestrians, and is regulated by the Road Traffic Authority. Urban tracks in Oslo are characterized by many narrow streets and challenging conditions as leaves in the autumn which makes the tracks slippery, and ice and snow in the winter.
- The trams in Oslo currently operate on two tracks with right-hand driving, except for one interlacing track.
Påmelding
Vi gleder oss til å se deg under Sporveiens dialogkonferanse! Nettskjema for påmelding finner du her (frist for påmelding 7. november):